Wat is het verschil tussen CPM, CPC, CPL, CPA en CPT?

CPM, CPC, CPL en CPA zijn afkortingen die gebruikt worden om online marketing verdienmodellen te omschrijven als je gebruik maakt van advertenties. Deze verdienmodellen hebben betrekking op elkaar. Wat de verschillen precies zijn wordt uitgelegd in dit artikel.

Update: 31-03-2017

Overzicht van dit artikel


Gebruikte terminologie in dit artikel

Ter verduidelijking van de inhoud over het verschil tussen de afkortingen bevinden zich hieronder een aantal termen met bijbehorende uitleg.

  • Publisher: eigenaar van de website of webwinkel waarop de advertenties worden getoond. In de meeste gevallen ben je dit zelf.
  • Adverteerders: eigenaar van de advertenties die getoond worden op de website van de publisher.
  • Monitoren: kortweg in de gaten houden van zaken.
  • Lead: aanmelding van een bezoeker op de website van de adverteerder.
  • Influencer: Account met een groot bereik op sociale netwerken of website.
  • Klik fraude: Onrechtmatig klikgedrag op advertenties met als doel meer inkomsten te genereren, zonder enige interesse in het aangeboden product of dienst.

Terug naar boven


Waar staat de afkorting CPM voor?

CPM, CPC, CPL, CPA en CPT

CPM, CPC, CPL, CPA en CPT

CPM staat voor “Cost Per Mille”; Mille, of M is het Romeinse nummer voor duizend. Dit is 1 van de meest voorkomende maten voor advertenties in verschillende soorten media. Dit verdienmodel is puur gebaseerd op cijfers. Opbrengsten van de advertentie worden bepaald per 1.000 pagina impressies (Mille). Elke keer dat de advertentie getoond wordt op je website telt mee aan het bereiken van 1000 weergaven. Een adverteerder die gebruik maakt van CPM advertenties ontvangt een gegarandeerd aantal advertentie impressies (vertoningen) en de kosten hiervoor worden gebaseerd op dit aantal. Deze garantie wordt verspreid over verschillende publishers.

Bijvoorbeeld: als een website met AdSense advertenties een CPM ratio van 10 euro heeft en garandeert dat er exact 100.000 impressies zijn voor de advertentie. Dan zullen de kosten voor de adverteerder 1.000 euro zijn (10 euro x 100). Dit bedrag is exclusief belasting en eventuele commissies die het advertentieplatform afneemt. Publishers ontvangen een deel van het bedrag wat wordt gefactureerd aan de adverteerder, in de meeste gevallen ligt het percentage commissie rond de 45% per 100.000 impressies.

Terug naar boven


De betekenis van CPC.

De afkorting CPC staat voor “Cost Per Click”. In dit geval wordt de publisher betaalt per klik op een advertentie. Diegene die geklikt heeft op de advertentie zal dan worden doorgestuurd naar een landingspagina of doelpagina van de adverteerder. Het maakt voor de opbrengsten niet meer uit wat de gebruiker vervolgens doet op de doelpagina van de adverteerder. De adverteerder betaald namelijk per klik. Bedrijven die dit model hanteren monitoren continue het aantal kliks op de advertentie.

De software voorkomt dat de adverteerder moet betalen zodra een publisher zelf op de advertentie gaat klikken. Het onrechtmatig klikken op advertenties heet ook wel klik fraude. De netto opbrengsten van CPC advertenties zullen liggen tussen een aantal centen tot zelfs meerdere euro’s per klik. Dit is geheel afhankelijk van het advertentiebudget van de adverteerder.

Terug naar boven


Uitleg over CPL.

CPL staat voor “Cost Per Lead”. Deze vorm van adverteren wordt vaak gebruikt door bedrijven die bezoekers willen laten registreren op een landingspagina. Bezoekers worden dan leads. De advertenties kunnen bestaan uit afbeeldingen, tekst, video of een combinatie hiervan. Deze verwijzen naar de website, webshop of landingspagina van de adverteerder. Als een bezoeker de actie voltooid zoals een product aanschaffen, lid worden van een nieuwsbrief of inschrijven om gebeld te worden voor een energiebesparing zal de publisher hierover een commissie ontvangen.

CPL advertenties hebben over het algemeen een veel hogere opbrengst dan bijvoorbeeld CPC advertenties. Zo zie je dat bijvoorbeeld een percentage van het afgerekende bedrag in de winkelwagen wordt uitgekeerd als vergoeding. Dit kan erg lucratief zijn, afhankelijk van de hoeveelheid producten er gekocht worden.

Terug naar boven


Wat is CPA?

CPA staat voor “Cost Per Acquisition”, of “Cost Per Action”. Deze vorm van adverteren heeft iets weg van CPL (Cost Per Lead) aangezien de adverteerder de publisher betaald op het moment dat de bezoeker arriveert op de website of landingspagina van de adverteerder. Ook deze advertenties bestaan uit afbeeldingen, tekst, video of een combinatie hiervan. Een adverteerder regelt in wat de exacte actie is (doel) van de campagne. Zoals het downloaden van een spel, het aanschaffen van een boek, lid worden van een mailinglijst, enzovoorts.

De betaling wordt bepaald door wat er nodig was voor de bezoeker om de actie te voltooien en hoeveel investering er nodig was voor de adverteerder om winst te kunnen maken. CPA is de meest complexe manier van adverteren maar kan bij veel succes zeer zeker het meeste geld opbrengen voor beide partijen.

Terug naar boven


CPT afkorting uitgelegd

CPT staat voor “Cost Per Thousand followers”. Dit is in vergelijking met de voorafgaande verdienmodellen een redelijk nieuwe manier van adverteren, namelijk via sociale netwerken. Als publisher krijg je een vast bedrag betaald wat gebaseerd is op het aantal volgers dat je op verschillende sociale kanelen hebt. Als publisher moet je een CPT advertentie in bijvoorbeeld je timeline houden voor een vooropgestelde periode, bijvoorbeeld tenminste 72 uur. De publisher krijgt betaald nadat er bevestigd is de advertentie in de looptijd zichtbaar is geweest.

Adverteerders bepalen onder andere het minimum aantal volgers en de geografische locatie van het social media account (influencer) die de advertenties mogen plaatsen. De advertenties worden niet geplaatst op accounts die niet voldoen aan de minimale eisen van de advertentie. CPT advertenties zijn enkel bedoeld voor sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat enzovoorts.

Terug naar boven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *