Wat is behavioral targeting?

Behavioral targeting (doelgericht adverteren) is een advertentie techniek gebruikt door adverteerders en publishers die hun advertenties willen tonen aan bepaalde groepen bezoekers van een website. Adverteerders volgen trends, zoektermen en bezochte websites in de web-browser van een bezoeker om te bepalen of deze geschikt is voor een bepaalde advertentie. Hiermee wordt bepaald of de bezoeker een potentiële klant kan zijn van het geadverteerde product in de advertentie. Behavioral targeting wordt gezien als een van de beste manieren om een advertentie campagne effectief en efficiënt mogelijk uit te zenden. In plaats van het betalen voor advertenties die zichtbaar zijn voor iedereen betalen adverteerders alleen voor advertenties welke zichtbaar zijn voor bezoekers met een soortgelijke interesse.

Doelgericht adverteren

Locatie en inhoud zijn de twee beste manieren om een advertentie doelgroep aan te spreken. Een locatie moet als eerste worden gebruikt om te voorkomen dat de advertentie wordt getoond aan bezoekers die er niets mee kunnen. Bijvoorbeeld een regio gebonden actie van een winkel, de kans is erg klein dat de bezoeker op de advertentie zal klikken wanneer deze buiten de regio van de bezoeker valt. Advertentie netwerken hebben de manier waarop advertenties geserveerd worden op Internet de afgelopen jaren sterk veranderd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om automatisch advertenties te tonen aan de hand van de inhoud van een webpagina en instellingen van de adverteerder.

Doelgericht adverteren in actie

Behavioral targeting technieken worden ingezet voor veel redenen. Ze maken een advertentie campagne efficiënt, verhogen CTR (Click Through Rate) op advertenties waarop de kans dat er een lead is verhoogd wordt. Het gebruik van doelgerichte advertenties op het Internet kwam voor het eerst voor bij e-commerce websites en sindsdien is het niet meer weg te denken. Het gemak om doelgroepen te adverteren wordt steeds hoger naarmate de technieken voor doelgerichte advertentie campagnes beter worden.

Doelgericht adverteren kan worden opgesplitst en versimpeld om zo elk aspect te begrijpen. Het begint met het gebruik van web analyse software (Google Analytics) om bezoekers in verschillende groepen onder te verdelen. Elke groep wordt vervolgens geanalyseerd en krijgen een eigen virtuele eigenschap welke later kan worden gebruikt om advertenties te tonen aan bepaalde bezoekers groepen. Deze groepen worden ook wel profiles (profielen) genoemd en krijgen een naam toegewezen. Advertentie profielen worden vervolgens gebruikt in advertentie diensten als een soort vergaar bak voor bepaalde advertenties. In principe wordt er gefilterd op inhoud. Een browser cookie wordt aangemaakt op de computer van elke bezoeker en zal een kleine geschiedenis bijhouden van de browser geschiedenis en gebruikte zoektermen. Wat er precies in deze cookie te vinden is kun je ook zelf uitlezen en verschilt per website.

Een voorgaande aanschaf op een website (bijvoorbeeld bol.com) is 1 van de beste data om te onthouden voor een cookie. Deze toont het aankoop gedrag van de bezoeker en kan op deze manier aan het advertentie netwerk doorgeven wat voor interesse de bezoeker heeft en zo relevante producten laten tonen via de advertenties. Behavioral targeting systemen gebruikt door advertentie netwerken zijn erg geavanceerd en ontworpen om de adverteerder inzicht te geven in wat voor soort producten er door de gebruiker worden gekocht. Hiermee kan worden bepaald wat er in de advertenties getoond wordt. Heeft de bezoeker bijvoorbeeld een hamer gekocht, dan is het wellicht een goed plan om advertenties te tonen voor hout of spijkers. Dit is uiteraard een heel simpel voorbeeld, maar dit is wel de essentie van doelgericht adverteren.

Een conversie event gebeurt op het moment dat wanneer een bezoeker een reclame ziet, erop klikt en op de website waarmee geadverteerd wordt een product aanschaft. Conversies gebeuren niet met de meeste kliks op een advertentie en het percentage van de conversie ligt hierdoor erg laag vergeleken met het aantal weergaven van een advertentie. Affiliates gebruiken doelgerichte advertenties om de conversie ratio omhoog te schroeven, dit komt omdat zij enkel voor de conversies worden betaald.

 

Netwerk targeting

Advertentie netwerken gebruiken behavioral targeting op een wat geavanceerde manier dan wat individuele websites doen. Dit komt doordat advertentie netwerken vele malen meer resources (advertenties/inkomsten) hebben dan een eigenaar van een website. Je kunt als webmaster natuurlijk ook zelf een advertentie plaatsen door middel van het gebruik van gangbare elementen zoals afbeeldingen, video’s en tekstuele links. Maar weet je dan ook precies hoeveel bezoekers er op geklikt hebben, hoe vaak de advertentie getoond is, wat de CTR is enzovoorts? Onwaarschijnlijk. Daarom kun je het beste gebruik maken van Google AdWords. Hiermee kun je duidelijk en inzichtelijk je campagnes beheren. Hoe beter de targetting is van een advertentie, hoe meer geïnteresseerde bezoekers de advertentie zullen zien en uiteindelijk meer omzet zullen genereren voor de adverteerder en publisher.

 

Wil je meer weten over hoe je doelgericht kunt adverteren? Laat dan een reactie achter in het formulier hieronder.

2 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *