Wat is de opvolger van Facebook?

Herinner je het nog? Een aantal jaren geleden gebruikte het grootste deel van Nederland sociale media als Hyves en MySpace. We hebben mee kunnen maken dat platformen zoals deze snel in populariteit kunnen dalen. Maar waarom eigenlijk? Net zoals dat leden van Hyves steeds meer gebruik gingen maken van Facebook, zien we dat Facebook op dit moment in populariteit aan het dalen is. Hoofdzakelijk bij tieners en jongeren. 

De meeste tieners van nu hebben nog steeds een Facebook account, maar maken er steeds minder gebruik van. De hoofdzakelijke reden dat er minder gebruik wordt gemaakt van Facebook is omdat iedereen dat doet ! Het is juist veel interessanter om nieuwe mensen te leren kennen en om gewoon lekker rond te kunnen klikken op profielen van personen die je interessant vind. Op Facebook is het vaak zo dat je veel familieleden in je lijst hebt, waaronder je ouders. Dan is het wellicht niet zo handig om met diegene links en interesses te delen waar jij liever niet van hebt dat je familieleden en ouders deze zien, of weten. Waar gaat het tegenwoordig om?

Micro-bloggen

facebookTieners begrijpen tegenwoordig beter dan in de eerdere dagen van social media dat privacy belangrijk is. Toch is er een behoefte om zichzelf te profileren op het internet. Sommige van hen doen dit om bevestiging te krijgen (bijvoorbeeld om het uiterlijk) waar anderen het liefst zo veel mogelijk volgers hebben. Het mooie is dat dit alles mogelijk is middels microblogging platformen als Tumblr en Pheed. Lees ook mijn eerdere artikel: is Pheed de opvolger van Facebook, Twitter en Youtube? Hierbij heerst er een algemene cultuur waarbij het delen van creatieve uitspattingen in de vorm van bijvoorbeeld een selfie of een collage met 4 foto’s van jezelf wordt aangemoedigd door een groeiende lijst met gelijkgestemden. Dit geeft sneller een voldoening op erkenning dan wanneer je op Facebook aankondigt dat je bijvoorbeekd een nieuwe nagellak hebt gebruikt. Er zijn dus overduidelijk verschillen in stijlen van content tussen een Tumblr en Facebook nieuws overzicht.

Twitter zag een verdubbeling (!) van leden in de tienerjaren vorig jaar. Jonge(re) leden plaatsen updates die voor iedereen op de hele wereldbol te lezen zijn sneller dan dat zij dat doen op Facebook. Het grappige hiervan is dat terwijl tieners met een Facebook account doorgaans de privacy instellingen op privaat hebben staan, zij dit niet doen met de updates op zijn of haar Twitter account. Een kleine 24% van de tieners op Twitter stelt het profiel privaat in. Naar mijn mening komt dit doordat Twitter sneller aanvoelt dan Facebook (wanneer je kijkt naar reactie snelheid). Hierbij is het dus noodzaak om je updates relevant en vooral op tijd te plaatsen.

Opvallend is dat er een aantal private social networks onstaan die populair zijn onde tieners. Dit zijn platformen waarbij je zelf kunt bepalen in welke mate je de geplaatste updates deelt, en met wie. Een goed voorbeeld hiervan is Path, dit platform limiteert zijn gebruikers tot het hebben van maximaal 150 vrienden. Deze standaard instelling zorgt er automatisch voor dat het geheel persoonlijker aanvoelt. Je zult echter moeten kiezen tussen Path of wat anders, wanneer je meer dan 150 real life vrienden hebt!

Image sharing

Sociale netwerken als Instagram zijn van nature bedoeld om afbeeldingen te delen. Het liefst met behulp van een skala aan funky effecten. Tieners vonden dit geweldig, uiteraard totdat pap en mam het ook ontdekte. Het gevolg hiervan is Snapchat. Dit is vrijwel hetzelfde als Instagram, maar hierbij verdwijnt je recent geplaatste selfie nadat deze bekeken is door de andere partij. Behalve dat je kunt denken dat alles wat je verstuurd ook echt nooit meer te zien is kun je verwachten dat de ontvanger van je foto heel gemakkelijk een screenshot van je afbeelding kan nemen om deze vervolgens te delen met anderen.

Toch is Snapchat heel populair, er worden momenteel meer dan 150 miljoen “snaps” per dag geplaatst. Het is een verfrissende nieuwe manier om casual afbeeldingen te delen zonder er al te veel diepgaande gesprekken mee te verwachten. Vergeet niet dat alles wat je digitaal plaatst en vervolgens verwijdert; dit je soms toch kan achtervolgen. Wees dus waakzaam met wat je plaatst!

Instant messaging

Wanneer je meer dan 20 euro per maand betaalt voor het versturen van SMS berichten op je (smart) phone, kan ik je aanraden om eens na te denken over deze (vooral gratis) alternatieven:

  • Whatsapp. Bij verre de meest populaire manier om berichten heen en weer te sturen.
  • Facebook messaging. Omdat je toch al iedereen in je lijst hebt staan, en omdat je waarschijnlijk niet het 06 nummer van diegene hebt
  • Skype. Sinds MSN messenger niet meer bestaat, zijn alle gebruikers al dan niet onder dwang overgezet naar Skype. Handig voor bijvoorbeeld zakelijke gesprekken, je kunt er ook mee bellen.

Conclusie

Naar mijn mening is er geen echte opvolger van Facebook, omdat Facebook heel anders gebruikt wordt dan andere platformen zoals die genoemd worden in dit artikel. Wil je graag selfies versturen om te zien wat iedereen over je denkt? Dan zou ik voor Snapchat of Instagram gaan. Hou je het liever prive? Kijk eens naar Path. Snel nieuws delen? Twitter. Weet jij een goede aanvulling op deze lijst? Laat het ons weten door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina.

1 antwoord

  1. Marc 10 december 2014 / 10:08 am

    Nu, bijna een klein jaar later, zie ik Ello en Tsu in beweging komen. Maar of de massa ook die kant op komt? Er is nu wat gemopper over de nieuwe Facebook-regels die per 1/1/15 ingaan, maar 99,999% van de FB-gebruikers zullen ongetwijfeld na 1 januari vrolijk verder gaan op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *