Waarom je GEEN webshop moet beginnen!

Een webshop beginnen doe je niet zomaar. In dit artikel geef ik je een aantal goede redenen om geen webshop te beginnen. Normaliter schrijf ik op mijn over het verbeteren van je website of webshop en ik mag daarbij vaak positieve reacties over ontvangen. Dit keer doe ik het anders, ik geef je namelijk een aantal goede redenen om ervoor te zorgen dat je geen webshop gaat starten. Ben je het er niet mee eens, of weet jij een betere reden om geen webshop te beginnen? Laat je mening horen door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina. Lees je mee?

1 ) snel geld verdienen met een webshop

Begin geen webwinkel wanneer je snel geld wil verdienen. De gedachtengang lijkt vaak te zijn dat wanneer je een webwinkel begint het geld ook direct begint binnen te stromen. Het tegendeel is echter waar, je zult er heel veel tijd, moeite en geld in moeten stoppen om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel succesvol wordt. Klanten zijn verwend, waarschijnlijk kunnen ze op meerdere plekken hetzelfde product kopen. Wees zo open en eerlijk mogelijk wanneer je producten te koop zet, heb je een duidelijke omschrijving? Kloppen de product afbeeldingen? Is er bijvoorbeeld ook een mogelijkheid voor de bezoeker om een vraag te kunnen stellen over het product? Wees pro actief en je webwinkel zal veel beter converteren.

2 ) je doet het er maar een beetje bij

Zoals in het vorige punt al wordt aangekaart zul je veel moeite moeten doen om je webshop succesvol te maken. Wanneer je goed op weg bent en je trekt veel bezoekers aan zul je je ook moeten afvragen wat de reden zou kunnen zijn dat bezoekers geen product bij je kopen. Wanneer je niet volledig achter je producten en webwinkel staat zal je webwinkel dit ook uitstralen. Dit merken je bezoekers en deze zullen snel(ler) geneigd zijn om af te haken. Nooit reageren op een verzonden contact formulier is een goede reden voor de bezoekers van je webwinkel om geen product te kopen.

3 ) je hebt geen of weinig inhoudelijke kennis over het product

Begin geen webwinkel voordat je er echt zeker van bent!

Begin geen webwinkel voordat je er echt zeker van bent!

Passie om een webwinkel op te starten en te onderhouden is goed, maar let wel dat je ook daadwerkelijk genoeg moet weten over de producten die je verkoopt. Klanten zullen uiteindelijk met vragen komen en wanneer je voldoende product kennis hebt zul je deze ook kunnen beantwoorden. Wanneer je geen dozenschuiver bent zul je ervoor moeten zorgen dat je laat zien dat je heel wat weet over je producten. Bezoekers, en toekomstige klanten waarderen dit enorm want op deze manier zorg jij ervoor dat je webshop geloofwaardig overkomt, en dit schept op zijn beurt ook vertrouwen. Je klanten moeten weten dat jij diegene bent met een webshop waarbij zij terecht kunnen om nieuwe producten te kopen en ook na de aankoop de mogelijkheid hebben om contact op te nemen.

4 ) onwetendheid over de kosten

Tuurlijk, er zijn voldoende aanbieders waarbij je een gratis webshop kunt aanmaken. Maar let wel dat een webshop (net zoals een fysieke winkel) geld kost, en geld blijft kosten. Je hebt uiteenlopende kosten als eigenaar van een webwinkel, denk aan voorraad, (web)design, licenties, marges aan PSP (Payment Service Providers) enzovoorts. Dit kost allemaal geld om te onderhouden, vandaar de uitspraak “you gotta spend some to make some”. Je hebt op deze manier een hoop kosten die je toch op de een of andere manier door zult moeten rekenen en terug zult moeten laten komen in de verkoopprijs. Hoofdzakelijk zijn het beginnende (web) winkeliers die de te maken kosten zonnig in zien, zij zullen na loop van tijd toch echt de prijzen moeten aanpassen. Of verlies lijden.

5 ) sales gaan boven service

Dit komt vaak voor bij winkeliers die liever niet of niet fatsoenlijk willen communiceren met klanten. De allereerste 300 tot 500 klanten zijn (letterlijk) goud waard, en zeker in het geval van startende webwinkels. (trouwe) klanten zijn juist diegene die enthousiast berichten gaan delen op de gangbare sociale kanalen zoals Facebook, Twitter en Pinterest (enzovoorts). Zij zullen dit alleen doen wanneer ze goed behandeld zijn geweest. Service is heel belangrijk, vraag je klanten naar hun mening over bijvoorbeeld de reden dat ze hebben gekozen voor jouw webshop en niet die van een ander. Betrek je klanten met je product(en) en show some love.

6 ) Het liefste doe je alles zelf

Bepaal voor jezelf wat je sowieso zelf goed kan doen en weet hoeveel tijd dat gaat kosten. Op deze manier kom je er ook achter wat je juist niet zelf wil of kan gaan doen. Budgetteer de individuele onderdelen en stel hierbij prioriteiten. Een nieuwe afbeelding plaatsen op Twitter is wellicht niet zo handig wanneer je checkout procedure niet lekker loopt. Maak scherpe keuzes en hou het vooral zo simpel mogelijk.

7 ) marktonderzoek is voor losers

Marktonderzoek is niet belangrijk ?

Is marktonderzoek is niet belangrijk voor je ?

Vooral geen webwinkel beginnen wanneer je nog geen marktonderzoek hebt gedaan. Onwetendheid over de markt en de bijbehorende concurrenten zullen je de spreekwoordelijke nek kunnen omdraaien. Kom je erachter dat bol.com ook jouw producten verkoopt, maar dan tegen een veel lager bedrag of bijvoorbeeld zonder verzendkosten? Dan heb jij je huiswerk niet gedaan en had je maar beter niet een webwinkel in die niche kunnen beginnen. Wanneer bovenstaande van toepassing is zul je je marge en marketing strategie ernstig moeten aanpassen, dit is geen makkelijke of kleine wijziging!

8 ) je “moet”

Werk je in de detail handel en begin je een webshop omdat dat nou eenmaal moet? Je personeel staat er ook niet volledig achter? Begin dan eerst met de pro’s  en con’s van het opstarten en bijhouden van een webwinkel. Je dagelijks ritme zal ook moeten worden aangepast, bepaal bijvoorbeeld wie wat precies gaat doen op de webwinkel. Doe je bijvoorbeeld zelf de producten bijhouden? Dan is het wellicht handiger dat iemand anders de (sociale) communicatie doet en weer iemand anders het financiele plaatje. Probeer te zorgen dat de webwinkel een belangrijk onderdeel van je bedrijf wordt.

Conclusie

Wanneer je zeker weet dat je genoeg tijd, moeite en geld in een webwinkel wil steken is het verstandig om er 1 te beginnen. Hoe denk jij erover? Twijfel je nog, of heb je juist een webwinkel en wil je graag je verhaal delen? Laat het weten door middel van het reactie formulier op deze pagina!

1 antwoord

  1. Robelia 10 mei 2014 / 7:22 pm

    Een goede webshop is gratis (woocommerce) alleen de ideal plugin kost 39 euro.
    Zelf je producten maken is wel het beste. Bijna alles is al eens gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *