Waardevolle tips voor een succesvolle website

Hoogstwaarschijnlijk heb je een website met een doel. Zoals informatie tonen aan bezoekers of diensten en/of producten verkopen. De meeste website eigenaren willen dus geld verdienen. Dit artikel geeft een aantal waardevolle tips om een succesvolle website op te zetten, of om je huidige website te verbeteren.

Tip 1: Zorg voor een duidelijke indeling
Wanneer bezoekers je website voor de allereerste keer bezoeken weten zij niet hoe je website precies is ingedeeld. Wat jij als eigenaar belangrijk vindt, kan storend of verwarrend werken voor je bezoekers. Iets om in je achterhoofd te houden is dat bezoekers je aangeboden dienst(en) en/of product(en) niet kennen. Daarom is het belangrijk om je website op een zo duidelijk mogelijke manier in te delen! Weet je niet precies goed hoe je dit moet aanpakken, of wil je weten wat de meest voorkomende wijzigingen zijn? Doe onderzoek op internet, stel je vraag op een website als bijvoorbeeld: www.goeievraag.nl en je zult waarschijnlijk snel een antwoord krijgen. Het komt er op neer dat je iemand zonder kennis van je dienst(en) en/of product(en) in een goede baan leidt. Je doel is het verkopen van je dienst(en) en/of product(en)! Maak het overzichtelijk en zorg ervoor dat er een vraag of opmerking gesteld kan worden door de bezoeker. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een verwijzing naar een contactformulier te maken. Bijkomend voordeel is dat je beter inzicht krijgt naar de ervaringen van bezoekers en zo je website ten goede kunt updaten.

Verbeter je huidige website!

Tip 2: Wees behulpzaam
Zoals in de voorgaande tip al aangegeven is moet je ervoor zorgen dat de communicatie naar jou als website eigenaar makkelijk is. Omdat potentionele klanten wellicht niet zo technisch onderlegd zijn als jijzelf moet je ze een handje helpen! Een mooi voorbeeld is dat iemand die een computer wilt kopen in een winkel hier vaak niet genoeg inhoudelijke kennis over heeft. Wat doen klanten dan? Klanten stellen vragen aan een medewerker die ze vooruit zal helpen. Op een website ligt dat iets anders, aangezien dit 24 uur per dag te bereiken is en je niet fulltime ondersteuning kunt bieden. Help je bezoekers op weg door een “Veel gestelde Vragen” pagina te maken met daarin antwoorden op vragen. Geef op deze pagina ook tips, en verwijs door naar de juiste pagina’s op je website. Een dode link op een “Veel gestelde vragen” pagina helpt natuurlijk niemand. Categoriseer je producten op een duidelijke manier, hierdoor wordt de keuze voor je bezoekers vergemakkelijkt. Help ze hun keuze te maken, versimpel het afrekenproces en doe nazorg (e-mails / bedankt pagina’s etc.). Een bezoeker zal dit erg waarderen.

Tip 3: Niet alles kun je verkopen via je webshop

Complexere producten of diensten zoals die op financieel gebied behoeven een hoop (prive) gegevens van je bezoeker. Deze vereisen ook persoonlijk advies. Niemand koopt bijvoorbeeld een tweedehands auto op Internet en laat deze thuis bezorgen. Soms is het nodig om een tussenstation te hebben, deze producten of diensten kunnen daardoor niet echt handig (geautomatiseerd) verkocht worden via internet. Dit heeft er onder andere mee te maken met de complexiteit, levertijd, grootte van een product of dienst. Ook vinden veel mensen het fijn om het product eerst te zien, gebruiken en aanraken voordat deze gekocht wordt.

Tip 4: Je hebt nog steeds een offline concurrentie
Veel ondernemers laten een website maken die geinspireerd (of vrijwel nagemaakt) is van de concurrent. Dezelfde functionaliteit en interface zijn gewenst. Hierbij wordt de focus te veel gelegd op dezelfde aspecten van de concurrent, kijk dus niet alleen naar de website van je (directe) concurrent maar orienteer je ook op offline gebied. Met concurrentie worden niet alleen bedrijven bedoeld, maar ook bijvoorbeeld de media. Een hoop mensen lezen de krant, en hierin staan uiteraard ook advertenties. Zorg er dus voor dat je niet alleen on-line aanwezig bent, maar ook offline. Adverteer in kranten, op de radio of als je budget het toelaat op TV. Websites van concurrenten zijn wel een goed uitgangspunt. Zij verdienen er namelijk maandelijks geld aan, zoek uit hoe de belangrijkste onderdelen van die website werken en implementeer een soortgelijk onderdeel in je eigen website. Vraag jezelf af wat je concurrent goed doet, minder goed doet en waar ze juist in uitblinken. Veel nieuwe ideeen kunnen hier ook uit voortkomen, hoe ga jij je website aanpassen?

Tip 5: Wees vertrouwelijk
Vooral nieuwe bezoekers moeten het idee krijgen dat je website te vertrouwen zijn, en laat dit ook zo wezen! Ga vertrouwelijk om met persoonlijke en zeker fincanciele gegevens. Laat bijvoorbeeld zien aan je bezoekers zien welke beveiligingsmaatregelen je hebt getroffen. Voordat een bezoeker daadwerkelijk een product of dienst afneemt van je website moet je een hoop werk hebben verzet. Zorg ervoor dat de bezoeker niet onnodig hoeft te registreren op je webshop. Is het echt nodig om alle persoonsgegevens te weten van je klant? Of is het ook een goed idee om dit op een later tijdstip te vragen? Laat je klant hier zijn eigen keuze in maken. Heb je bijvoorbeeld een webshop voor je bloemenzaak, en je bezoeker zou graag een bosje rozen bestellen? Dan is alleen de betaling en afleveradres verplicht. Geeft een optionele keuze om meerdere gegevens in te laten vullen, en beloon je klant wanneer hij of zij dit doet (korting?). Op lange termijn is dit de meest effectieve manier, je klanten komen namelijk terug!

Tip 6: Algemeen gebruik
Het kan voorkomen dat je bezoeker je website heel anders wil gaan gebruiken dan je hebt opgezet. Voor een bezoeker kan het verwarrend werken wanneer bepaalde functionaliteiten van je website op een niet simpel te gokken plek bevinden. Het komt heel vaak voor dat mensen die je webshop, website of applicatie gebruiken dit anders doen dan bedacht is door de ontwikkelaar. Vraag je af of je bezoeker voldoende informatie heeft om zijn of haar doel te bereiken zoals de afname van diensten en/of producten. Zorg voor duidelijke omschrijvingen bij je formulieren zodat de bezoeker een zo groot mogelijke kans heeft om het formulier in 1 keer goed in te vullen. Dit scheelt ook frustratie.

Bovenstaande tips zijn inzetbaar voor elke website. Het zou mooi zijn dat je ze grondig doorneemt en toepast op je eigen webshop, website of applicatie. Door middel van deze tips stel je de bezoekers sneller tevreden en daarmee zal het gebruik van je website toenemen. En dat willen we allemaal, toch! Heb je zelf nog een goede tip of opmerking? Laat deze achter door middel van het formulier aan het einde van deze pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *