SERP slecht? 6 snel toepasbare SEO tips voor je Magento webwinkel

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een heel breed onderwerp, hierover zijn talloze blogs te vinden. In dit artikel geef ik je een 6 tal SEO tips voor je Magento webwinkel. Het optimaliseren van je webwinkel kost tijd en vooral geduld. Lees hier de basis instellingen die je makkelijk kunt toepassen zonder programmeer kennis. Verhoog de SERP (Search Engine Results Page) ranking in zoekmachines zoals Google.

Zoek algoritmes van Google en andere zoekmachines is een complex geheel en erg weinig is publiekelijk bekend over de daadwerkelijke werking hiervan. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende implementaties over hoe een crawl bot regels als rel=”nofollow” naleeft. Elke zoekmachine hanteert nagenoeg een eigen interpretatie. Een punt om op te letten is dat e-commerce winkels die op Magento of andere software draaien vaak moeite hebben met keyword posities.

Een veel voorkomend probleem is dat soortgelijke producten meestal tegelijkertijd in de aanbieding zijn bij verschillende on-line winkels. Het behalen van een domein of pagina authoriteit (Domain authority en page authority) voor de gewenste product keywords is een langzaam proces. Zeker wanneer je professioneel een webwinkel onderhoudt is het raadzaam om een professioneel SEO bedrijf in te schakelen (behalve wanneer je zelf kennis genoeg hebt over SEO). Natuurlijk raad ik je aan om eens contact op te nemen met Happy Idiots, een broer/zuster bedrijf van waar ik werkzaam ben. Je krijgt een leuke korting waneer je de naam van mijn blog vermeld!

Terug naar Magento: gelukkig heeft Magento standaard een aantal hele gave backend opties om ervoor te zorgen dat je webwinkel zoekmachine vriendelijk is. Lees hieronder een zestal effectieve toepassingen voor jouw Magento webwinkel.

Magento SEO tip 1: Maak je URL structuur leesbaar

Maak altijd gebruik van veel voorkomende karakters en product gerelateerde woorden voor je URL’s (dus voorkomend in het alfabet). Dit helpt om je links human readable te maken, met andere woorden: veel gemakkelijker voor je bezoekers om te herkennen. Zo kun je bijvoorbeeld de url: www.mijnwebwinkel.nl/catalog/product/detail/12345 hebben. Echter is de url: www.mijnwebwinkel.nl/kinderkleding/groene-jas voor je bezoekers vele malen duidelijker. Overigens kun je ook makkelijker communiceren met deze adressen in bijvoorbeeld affiches en reclame bladen. Standaard heeft Magento de optie om URL’s te versimpelen, om deze in te stellen ga je naar: system / configuration / general / web . Klik op de tab “Url Options” en vul de waarde “No” in bij de optie “Add Store Code to Urls”. Dit voorkomt dat (ook al heb je er maar 1) winkelcodes in de url’s van je Magento webwinkel komt.

Magento store code in URL

Magento store code in URL

Binnen de tab “Search Engine Optimization” kun je de optie “Server URL rewrites” instellen op “Yes” om ervoor te zorgen dat de “index.php” waarde niet meer wordt getoond. Let wel; hiervoor heb je in ieder geval mod_rewrite nodig in je Apache configuratie. Weet je niet wat dit inhoudt? Neem dan even contact op met je hosting partij of dit mogelijk is voor je Magento webwinkel.

Web server rewrite instellen in Magento

Web server rewrite instellen in Magento

Magento SEO tip 2: Sta toe dat zoekmachines je webshop indexeren

Navigeer naar system / configuration / design / html heads en verander de standaard “Default Robots” instelling naar “INDEX, FOLLOW”. Je kunt deze handige YOAST extensie installeren om een nofollow in te stellen voor specifieke (non-content) pagina’s:

Magento robots INDEX, FOLLOW instelling

Magento robots INDEX, FOLLOW instelling

Magento SEO tip 3: Maak gebruik van METADATA

Werk de standaard METADATA bij in je webwinkel. Dit is aangeraden om te voorkomen dat dezelfde metadata wordt gebruikt voor elke pagina. Bijvoorbeeld: een standaard metadata description voor je site zal niet erg handig zijn voor elke product detail pagina. Google en andere zoekmachines maken gebruik van deze metadata om de tekst in de zoekresultaten te tonen (SERP description). Een omschrijving die relevant is aan de ingevoerde zoektermen (keywords) zal er sneller voor zorgen dat bezoekers navigeren naar je webshop dan wanneer dit niet het geval is.

Metatags in Magento instellen

Metatags in Magento instellen

  • Metadata instellen in Magento doe je aan de hand van het admin panel via: system / configuration / design / HTML heads en voer hier een generic rule voor de hele site in. Om de titel en metadata per pagina in te vullen navigeer je naar de individuele pagina’s en categorieeen in je admin panel
  • Gebruik consistente omschrijvingen met relevante keywords voor je (nieuwe) categorieen, producten en diensten. Dit helpt zoekmachines om zoekopdrachten beter te matchen aan je webshop.
  • Maak gebruik van omschrijvende bestandsnamen voor je afbeeldingen. Bijvoorbeeld: in plaats van “image_12345_seo6789.jpg” kun je beter gebruik van van: “cadeautip_moederdag.jpg”. Ook via Google image search kunnen bezoekers op je webshop komen, relevante afbeeldingen kunnen onder andere aan de hand van een omschrijvende bestandsnaam worden gevonden door Google. Maak ook zeer zeker zo veel mogelijk gebruik van de ALT tag voor je afbeeldingen.
Bestandsnaam van afbeeldingen in Magento

Bestandsnaam van afbeeldingen in Magento

  • Maak een “URL key” aan zodat de URL’s specifiek bedoelt zijn voor het product.
URL key instellen voor een product in Magento

URL key instellen voor een product in Magento

Magento SEO tip 4: Elimineer duplicate content

Zorg ervoor dat je webshop niet overspoelt wordt door duplicate content. Met duplicate content wordt bedoelt dat je webshop steeds repeterende teksten en omschrijvingen heeft voor je producten, dit is namelijk erg slecht voor je SERP. Zo kun je een product “blauwe trui” hebben in je categorie: dames kleding, en tegelijkertijd een product “blauwe trui” in je categorie: heren kleding hebben. Jij weet natuurlijk dat dit twee verschillende producten zijn (mits natuurlijk geen unisex ;-)). Voor Google is het namelijk erg lastig om te bepalen welke producten juist zijn, en zeker wanneer deze producten ook nog eens gebruik maken van dezelfde titels en/of omschrijvingen!

Gelukkig heeft Magento een optie die toestaat om te sorteren en makkelijk te navigeren door alle categorien. Om dubbele URL’s te voorkomen in je Magento webwinkel navigeer je naar: system / configuration / catalog / search engine optimization en stel de optie “No” in voor de instelling “Use Categories Path for Product URLs”.

Magento categorie pad instellen

Magento categorie pad instellen

Om te voorkomen dat je dubbele content hebt wanneer je producten zich bevinden in meerdere categorieen stel je de optie “Canonical Link Meta Tag” in op “Yes”. Nogmaals: Google waardeert dubbele inhoud niet.

Canonical link meta tag instellen in Magento

Canonical link meta tag instellen in Magento

Magento SEO tip 5: Google XML Sitemap generator

In mijn ogen een van de meest geniale features in Magento en zeer zeker een “quick win” voor elke webwinkel eigenaar. Google XML Sitemap Generator is een effectieve manier om te communiceren met de Google zoekmachine. Met behulp van de XML sitemap kun je de structuur en essentiele inhoud / producten van je webshop direct laten indexeren. Een grote hulp van Magento is dat het systeem zijn eigen Google Sitemap heeft om je te helpen deze toe te voegen in je Google Webmaster Tools account. Heb je nog geen Google webmaster tools ingesteld? Dan stel ik voor om dit als eerste te doen via: https://www.google.com/webmasters/tools/ Klik in je Magento admin op : system / configuration / google sitemap en selecteer je eigen prioriteit en configureer de frequentie en tijd waarop je de XML aangemaakt wil hebben. Vul bijvoorbeeld enkel de optie “sitemap.xml” in en deze zal in de root van je webshop geplaatst worden, dat wil zeggen: www.mijnwebwinkel.nl/sitemap.xml. Hiervoor is het wel benodigd dat de public_html of www map schrijfbaar is, weet je niet hoe je dit in moet stellen ? Neem dan even contact op met je hosting partij, in de meeste gevallen is dit gewoon mogelijk met behulp van je FTP programma.

XML sitemap aanmaken in Magento

XML sitemap aanmaken in Magento

Om het werk te automatiseren en te voorkomen dat je steeds op genereren moet drukken kun je het aanmaken van een Google XML sitemap automatisch laten geschieden. Navigeer hiervoor naar: system / configuration / google sitemap en voer in het tabje “Generation Settings” de optie “Enabled” op “Yes”. Pas de instellingen naar wens aan, update je vaak je catalogus dan is het raadzaam om deze bijvoorbeeld om de 3 uur te laten genereren. Heb je een wat passievere catalogus dan kun je dit bijvoorbeeld elke dag laten aanmaken. Dit hangt geheel af van hoe je je webwinkel gebruikt.

Magento SEO tip 6: Google Analytics integratie

Google Analytics integratie zorgt voor de gegevens niet alleen over je bezoekers maar ook keywords en de bron van het internet verkeer. Je kunt aan de hand van Google Analytics makkelijk zien welke pagina’s en producten het beste doen en hiermee bijvoorbeeld leuke actie’s voeren. Om de Google Analytics integratie aan te zetten in je Magento webwinkel klik je op: system / configuration / Google API. Selecteer “Yes” bij de optie “Enable” en voer hier je Google Analytics account nummer in (begint met GA-XXXXXX) waar de “x” steeds een getal is.

Google analytics instellen in Magento

Google analytics instellen in Magento

 

Populaire gratis SEO tools voor je Magento webwinkel.

Een aantal van de meest populaire SEO tools die ik gevonden heb en makkelijk vind in het gebruik kun je hieronder in een lijst zien. Probeer het eens uit, deze tools zorgen ervoor dat je de basis van SEO snapt. Ook is dit een makkelijke manier om meer te weten te komen over je webwinkel en daarmee verbeterpunte:

Google WebMaster Tools (https://www.google.com/webmasters/tools/). Dit is een “must have” voor elke webwinkel eigenaar en onmisbaar wanneer je een professionele webwinkel voert:

Wanneer je op zoek bent naar gedetailleerde SEO audits voor je webshop dan kan ik je moz.com (http://www.moz.com/) aanraden. Zij hebben ook een gratis trial optie beschikbaar.

Mocht je nog geen genoeg hebben…
… dan vind je hieronder een samengestelde lijst met handige informatie over SEO:

Om de beste resultaten te behalen zul je je eerst moeten fixeren op 1 probleem tegelijk. SEO werkzaamheden kunnen overweldigend zijn voor beginnelingen en hierbij is het erg makkelijk om de voortgang te verliezen wanneer je niet gefocussed bent.

Heb jij handige Magento SEO tips die je wilt delen, of heb je een fout ontdekt in dit artikel? Laat het weten door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina!

2 antwoorden

  1. Henk Valk 8 mei 2014 / 9:18 pm

    Goed artikel heb je geschreven voor de benodigde basis. Het gebruik van diverse snelheidwinst methodes mis ik dit keer wel in je artikel. Een snellere website zorgt namelijk ook voor hogere positionering. Lesti::FPC zou je zeker kunnen gebruiken.

  2. depree 23 mei 2014 / 9:34 am

    Voor Magento vonden wij dit product wel handig, zeker als je veel verschillende dingen hebt staan in je webshop. De Meta-tags worden vaak vergeten of weinig belang aan gehecht. Deze mensen hebben ons goed geholpen: http://www.taurosmedia.com/producten/magento-meta-tag-generator.
    Zeker niet vergeten en je kan het natuurlijk ook gewoon zelf doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *