SEO instellingen voor je Joomla! website

Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) is een complex onderwerp waar al heel erg veel over geschreven is. Het is de toepassing waarmee je instellingen aanmaakt of verandert en daarmee je website dusdanig optimaliseert zodat deze zoekmachine vriendelijk is. Dit resulteert in een hoger aantal website bezoeken. Dit artikel legt je uit hoe je de meest gangbare SEO instellingen kunt toepassen op je Joomla! gebaseerde website.

Joomla en zoekmachine optimalisatie

photo credit: MoneyBlogNewz via photopin cc

photo credit: MoneyBlogNewz via photopin cc

In Joomla! kun je gemakkelijk zoekmachine optimalisatie instellingen aanpassen. De meest belangrijke SEO instellingen zijn toegankelijk zonder dat je hoeft te programmeren of de codebase van je website moet aanpassen. De combinatie van factoren die bepalen wat je SERP (Search Engine Results Page) is, is inhoudelijk te complex om te behandelen in dit artikel. Dit artikel is niet bedoeld als de ultieme Joomla! SEO gids, maar meer om te demonstreren hoe sommige belangrijke SEO instellingen direct vanuit Joomla! beheert kunnen worden zonder dat je extra plugins of extensies hoeft te installeren.

Hou hierbij in je achterhoofd dat een succesvolle SEO campagne een aantal maanden of zelfs jaren kan duren en hetgeen in dit artikel uitgelegd wordt niet een gagrantie is om op nummer 1 in Google te staan met je keywords. Er zijn enorm veel andere websites en webwinkels die dit namelijk ook (succesvol) toepassen. Aangezien er maar een vast aantal posities die ingevuld kunnen worden op de eerste resultaten pagina zijn in Google en andere zoekmachines zul je hier hard aan moeten werken. Desalniettemin helpen deze tips je wel om te starrten met het zoekmachine vriendelijk inrichten van je Joomla! website tegen geen extra kosten.

Globale configuratie

Nu komt het leuke deel van dit artikel, namelijk het toepassen van de tips! Log als eerste in op de backoffice van je Joomla! installatie en navigeer naar global configuration. Zie onderstaande afbeelding waar je deze link precies kunt vinden in het menu van de backoffice van je Joomla! website:

Global configuration in Joomla!

Global configuration in Joomla!

In dit artikel maak ik gebruik van Joomla! 2.5.22. Bij de meest recente versie van Joomla! (versie 3.0 en hoger) ziet de backoffice er iets anders uit, maar de instellingen zijn te vinden op dezelfde plekken. Kies in het getoonde scherm voor de tab met als label site.

Globale configuratie in Joomla! backoffice

Globale configuratie in Joomla! backoffice

Wanneer je in dit scherm zit pas je hier je website titel, site meta omschrijving en hoofd meta tags in voor je website. De instelling voor Site Name is voor de hoofd titel die gebruikt wordt door de gehele website heen. Deze wordt getoond in de webbrowser als website titel en het is tevens de naam van de link die getoond wordt in zoekmachines.

Pagina titels zijn een belangrijke factor voor wanneer je een website wil optimaliseren voor zoekmachines. De homepage titel (ofwel Site Name in Joomla backoffice) is wat er getoond wordt als link naar de homepage van je website in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Door het gebruik van site meta keywords kun je ervoor zorgen dat deze zoekmachines je website kunnen relativeren aan bepaalde onderwerpen die je hebt ingevuld in dit veld.

Metadata settings in Joomla!

Vul de metadata settings juist in, dit is waar je de omschrijving en keywords van je website kunt instellen. Deze instellingen zijn op een globale manier opgezet, dit wil zeggen dat deze als standaard waarde op elke pagina in je Joomla! website worden getoond. Dit is handig voor wanneer je bijvoorbeeld vergeten bent om de meta waarden in te vullen bij een artikel. Hieronder zie je een voorbeeld van metadata instellingen op mijn fictieve Joomla! website:

Metadata settings in Joomla!

Metadata settings in Joomla!

De site meta description instelling zal de korte introductie tekst worden die je ziet op de resultaten pagina’s in zoekmachines. Hierbij is het van belang om zoveel mogelijk relevante keywords te gebruiken en deze zo kort mogelijk te houden. Zoekmachines zullen doorgaans maar tot ongeveer 250 karakters tonen op de resultaten pagina’s.

De site meta keywords instelling is waar je relevante keywords of terms kunt invullen die zoekmachines automatisch zullen associeren met je website. Weet je niet goed wat je hier moet invullen? Bedenk dan waar jij op zou zoeken in Google wanneer je op zoek bent naar je website en gebruik deze termen hiervoor. Voor dit blog zou dat kunnen zijn: verbetertips website of hoger in google of joomla seo tips. Vul in deze instelling natuurlijk je eigen relevante zoektermen in.

Wanneer je keywords invult in dit tekstveld zul je enkele woorden met een komma moeten scheiden, zoals je ook kunt zien in bovenstaande schermafbeelding. Gebruik enkele aanhalingstekens wanneer je een (klein) zinnetje wil gebruiken en zorg ervoor dat deze ook worden gescheiden door komma’s. Bijvoorbeeld:

 Zoekmachine vriendelijke URL’s

Dit wordt ook wel SEF genoemd en staat voor: Search Engine Friendly Url’s. Deze instelling kan gevonden worden aan de rechterkant van de pagina site in global configuration. Deze instellingen beheren de manier hoe Joomla! de URL opbouwt. Een URL wordt ook het webadres genoemd, bijvoorbeeld: www.marcobax.nl/seo-instellingen-voor-je-joomla-website. Dit leest heel wat makkelijker dan: www.marcobax.nl/?p=1904 wat in WordPress de standaard instelling is. (dit blog draait namelijk op WordPress)

Joomla! SEO Instellingen

Joomla! SEO Instellingen

Configureer de instellingen in als volgt:

  • Search Engine Friendly URLs : yes
  • Use URL rewriting : yes
  • Adds Suffix to URL : no
  • Unicode Aliases : no
  • Include Site Name in Page Titles : no Deze instelling is naar eigen wens, hierbij wordt de website naam (Marco’s test Joomla! website) achter elke titel gezet.

Joomla save & closeStandaard staan een aantal van deze instellingen niet aan, dit zorgt ervoor dat je “lelijke” URL’s hebt in Joomla. Wanneer je niet zeker bent hoe je deze instellingen het beste kunt aanpassen kun je altijd contact met mij opnemen door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina. Wanneer je klaar bent met het aanpassen van de instellingen zul je de wijzigingen moeten opslaan door op de save of save & close knop te klikken. Deze kun je terug vinden aan de bovenkant van dit scherm.

Individuele pagina instellingen en pagina titels

Tot nu toe hebben we de globale instellingen behandeld. Er zijn ook instellingen beschikbaar in je systeem menu en individuele content items om keywords en meta descriptions te gebruiken voor de rest van de content op je website.

Individuele pagina titels: De titels van je pagina’s zijn een goede plek om een verscheidenheid aan additionele keywords te plaatsen. In Joomla! worden pagina’s aangemaakt met behulp van het menu systeem en de titel voor elke pagina is beheerbaar via de Main Menu instellingen in Joomla! Navigeer hiervoor naar Menus in Joomla, je menu kan er iets anders uitzien afhankelijk van de complexiteit van je website. Je zult hoogstwaarschijnlijk het menu genaamd main menu of hoofdmenu en dergelijke moeten selecteren, zie ook onderstaande schermafbeelding:

Hoofdmenu selecteren in Joomla!

Hoofdmenu selecteren in Joomla!

Op het scherm dat je nu te zien krijgt zie je een lijst aan menu items, meestal 1 voor elke pagina op je website. Klik op de titel van een pagina om de instellingen te bewerken, in dit voorbeeld heb ik gekozen voor de pagina Home die op mijn Joomla! website ingesteld staat als hoofdpagina.

LET OP: het aanpassen van menu item titels en aliassen zullen de links naar je website aanpassen. Dit kan resulteren in gebroken links op je website, deze zullen moeten worden bijgewerkt wanneer wijzigingen zijn toegepast. Verwijzingen in zoekmachines kunnen hierdoor ook breken maar in de meeste gevallen zullen deze zichzelf automatisch repareren de eerstvolgende keer dat je website geindexeerd wordt. Dit is meestal eens elke paar weken. Een goede oplossing hiervoor is om een re-direct extensie of een custom 404 pagina op te zetten.

In dit voorbeeld maak ik gebruik van de homepage van mijn website. Er zijn een aantal SEO instellingen die je kunt toepassen echter zal ik er maar een aantal behandelden in dit artikel.

De alias

Een alias is de terminologie die Joomla! gebruikt om een bepaalde pagina of artikel titel in de URL van je website te beschrijven. Deze kan gevonden direct onder de Menu Title instelling. Wanneer je gebruik maakt van SEF (Search Engine Friendly Url’s) dan zal Joomla! de URL opbouwen aan de hand van je domein aan de hand van je domeinnaam en dan de /alias. Voor mijn homepage is dat: www.testwebsite.nl/home.

Menu Manager in Joomla! SEO instellingen

Menu Manager in Joomla! SEO instellingen

Een veel voorkomende SEO toepassing is om keywords in de website URL’s te vermelden. We kunnen de alias aanpassen om een aantal keywords toe te voegen, zoals: “home-seo-pro-tips”, afhankelijk van de pagina kun je spelen met deze instelling.

Menu item pagina titel

De pagina titel is anders dan de “Titel” die al eerder in dit artikel op een globale manier ingesteld is. De titel is wat er getoond wordt in de menubalk van de webbrowser. In de meeste gevallen kun je deze laten staan zoals deze al staat ingesteld. Mocht je toch de pagina titel willen aanpassen die getoond wordt in de titelbalk van een webbrowser dan kun je deze vinden in de tab Page Display Options aan de rechterkant van de menu manager in Joomla!. Zie ook onderstaande schermafbeelding:

Browser Page title instelling in Joomla!

Browser Page title instelling in Joomla!

Deze instelling is standaard niet ingevuld en wanneer dit het geval is zal Joomla! automatisch de menu title waarde gebruiken als browser page title. Dit is ook een goede plek om bepaalde keywords voor specifieke pagina’s in te vullen. Wat er hier wordt ingevoerd zal getoond worden in de titelbalk van een webbrowser en wordt gebruikt op de pagina. Sla de wijzigingen op wanneer je klaar bent met het aanpassen hiervan.

Instellingen voor je content

Individuele plekken voor content hebben ook een aantal instellingen waar je meta descriptions, tags en de alias kunt instellen. Navigeer hiervoor naar de article manager door middel van het hoofdmenu in de backoffice in Joomla!. Deze link kun je ook terugvinden op de dashboard wanneer je inlogt. Klik (of maak) vervolgens een artikel aan en je zult zien dat links bovenaan je de titel en alias kunt instellen. Precies zoals je gezien hebt in het gedeelde “alias” van dit artikel.

Weet dat wanneer je de alias van een artikel aanpast, de alias van het menu item hetzelfde blijft. Voor de rest komen deze instellingen overeen met eerder getoonde uitleg, deze zal ik verder niet plaatsen.

Conclusie

De behandelde instellingen in dit artikel zijn hoofdzakelijk van toepassing wanneer je wilt beginnen met het zoekmachine vriendelijk inrichten van je Joomla! website. Zoals je gezien hebt maakt Joomla! het je makkelijk om dit te realiseren zonder dat je in de broncode hoeft te duiken of extra extensies of plugins moet installeren. Het toepassen van deze kleine wijzigingen is snel te realiseren en maakt zeer zeker een verschil in de manier waarom je website SERP geregistreerd staat. Weet wel dat het serieuze SEO campagne werk inhoudelijk veel meer werk is dan wat in dit artikel wordt uitgelegd, maar het is een goede start!

Meer informatie over Joomla! in combinatie met SEO zal binnenkort geplaatst worden, in de tussentijd kun je dit blog in de gaten houden en ik zou het tof vinden wanneer jij je bevindingen deelt door gebruik te maken van het reactieformulier dat je kunt vinden op deze pagina :-)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *