ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken

Je hebt een website en bent op zoek naar een manier om de ROI (Return On Investment) te verhogen? Leer om de ROI van je website te verhogen door middel van dit artikel. Zoals eerder aangegeven in vorige blog posts kun je on-line geld verdienen met je website. Een van de belangrijkste punten in dit artikel is het verbeteren van de inhoud (content) van je website. ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken kun je door middel van de verbetertips in dit artikel. Dit artikel is gespitst op MKB’s (Midden Klein Bedrijven).

ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken

ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken

ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken

Alleen door echt kritisch te kijken naar je site, en open te staan voor feedback van je gebruikers en/of klanten is het mogelijk je website te verbeteren. Je hebt waarschijnlijk al geluisterd naar je klanten en daarmee wijzigingen doorgevoerd. Maar toch lijkt het alsof dit niet genoeg is? Dat is ook zo! Je kunt namelijk altijd blijven verbeteren. In dit artikel geef ik je een aantal tips om je website te verbeteren en daarmee de ROI te verhogen. Aan het einde van dit artikel kun je zien hoe je de ROI kunt berekenen.

Het verbeteren van de inhoud (content) van je website kan als direct gevolg hebben dat je hogere sales doelen behaald. Ook door middel van het verhogen van de betrouwbaarheid van je merk door met behulp van social media kun je al snel een sales doel bereiken die je eerst onwaarschijnlijk zou vinden. Deze verbeter punten zijn overigens ook meteen de goedkoopste oplossingen die je kunt doorvoeren voor je site. Ik ben zelf van mening dat sowieso MKB’s vrijwel verplicht zijn om te promoten op sociale media. Lees hier meer over in het artikel: Is sociale media verplichte kost voor bedrijven? Maar waar moet je beginnen? Hieronder vind je een aantal onderwerpen waar jij je website aan kunt verbeteren:

Informatieve product pagina’s

Dit is wellicht 1 van de meest belangrijke aandachtspunten die je kunt doorvoeren. Zeker voor een MKB waar vertrouwen en naamsbekendheid hoog in het vaandel staan. Je kunt stellen dat wanneer een bezoeker op een product detail pagina terecht komt aan het afwegen is om het product te gaan aanschaffen. Er gaan een aantal vragen door het hoofd van de bezoeker:

  • Voldoet dit product aan mijn verwachtingen?
  • Zal dit product mij helpen een doel te bereiken?
  • Wat is het verschil tussen dit product en een product van een andere partij?
  • Zal ik dit product direct aanschaffen?
  • Kan ik vertrouwen dat het product geleverd wordt?
  • Is het veilig om af te rekenen, zodat ik niet opgelicht wordt?

Je kunt het bovenstaande lijstje naar eigen invulling uitbreiden, dit zijn maar een paar vragen die een potentionele klant zich af zal vragen voordat hij of zij een product en/of dienst zal afnemen. Het moment dat een klant zichzelf aan het orienteren is op de product detail pagina is een kritiek moment als het gaat om conversie. Om de klant zo ver te krijgen dat er daadwerkelijk op kopen klikt of een formulier invult, moet de product detail pagina zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk zijn.

Een product detail pagina zal zeer zeker de ROI van je website verhogen wanneer deze in staat is een klant over te halen tot afname van een dienst en/of product. Deze pagina zal duidelijk moeten maken aan de klant dat de aanschaf van een product en/of dienst de juiste keuze is! Om dit te bereiken zul je de product detail pagina zo duidelijk, overzichtelijk en informatief mogelijk moeten maken. Ook zal deze pagina op een dusdanige manier opgezet moeten zijn dat de klant zich er met gemak op kan orienteren. Zet er dus bijvoorbeeld geen banners in het zicht op, of een vragenlijst of andere in-your-face elementen. Zorg dat de klant een product en/of dienst kan aanschaffen zonder afleiding. Het is wel aangeraden om bijvoorbeeld een gerelateerd product (bijvoorbeeld een nieuwere versie) als suggestie aan te bieden.

Blog

Tegenwoordig zijn veel bedrijven aan het bloggen, dit is een trend dat doorgezet is vanaf ongeveer 2006 / 2007. Het toevoegen van een blog aan je website kan een positief effect creeren op je klanten, het maakt je bedrijf menselijker en vooral betrouwbaarder. Mits goed onderhouden en wanneer er duidelijke, relevante blogposts op staan! Het hebben van een blog is 1 van de meest effectieve manier om je bedrijf en producten en/of diensten blijvend te promoten. Hoe kun je de ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken ? Het gebruik van een blog kan hier ook onder vallen, wanneer je blog onoverzichtelijk en niet informatief is, dan kun je beter geen blog onderhouden. Heb je nog geen blog, en ben je van plan deze met regelmaat te updaten? Begin dan een blog!

E-mail nieuwsbrieven

Verstuur e-mail nieuwsbrieven

Verstuur e-mail nieuwsbrieven

Een andere manier om je ROI te verhogen is het gebruik maken van e-mail nieuwsbrieven. E-mail nieuwsbrieven geven je de mogelijkheid om een relatie met je klanten te onderhouden zelfs tot lang na aanschaf van een product en/of dienst. Je kunt bijvoorbeeld een update geven over de werkzaamheden van je bedrijf, of veranderingen in het aangeschafte product. Zo lang het maar informatief blijft, en makkelijk om door te nemen. Stuur je met regelmaat (niet te vaak!) een nieuwbrief dan zullen klanten je herkennen en onthouden. Dit kan er voor zorgen dat je bestaande klanten terug komen op je website om een nieuw product en/of dienst af te nemen!

Wees niet geintimideerd wanneer je niets, of niet zo veel weet te vertellen. Schrijf dan bijvoorbeeld een duidelijk en makkelijk leesbaar verhaal over de ontwikkelingen van je bedrijf, wanneer je product(en) niet veranderd zijn. Je kunt ook blog artikelen aankaarten die ze wellicht hebben gemist, er is altijd wel wat te verzinnen! Schrijf de nieuwsbrief op een dusdanige manier dat het een informele brief richting je klanten wordt, je klanten moeten zich niet verplicht gaan voelen om je nieuwsbrief te lezen omdat er anders een belangrijk stukje informatie niet bekend gemaakt wordt. ROI verhogen gaat ook via e-mail! Je kunt dit op allerlei manieren toepassen, zoals gedetailleerde product en/of dienst updates. Deze kun je het beste op je website en/of blog publiceren en deze vervolgens aankaarten in de nieuwsbrief.

Hoge kwaliteit foto’s en video’s

ROI verhogen door kritisch naar je site te kijken heeft ook betrekking op het gebruik van de foto’s en video’s. Dit zijn belangrijke elementen op je website welke vaak gebruikt worden ter verduidelijking van een stuk tekst. Denk bijvoorbeeld aan een product detail pagina, op deze pagina zul je niet alleen maar product gegevens (in tekst) zetten. Maar ook een relevante afbeelding, of zelfs een hele gallerij. Een product video kan ook erg helpen, hiermee laat je visueel en op een duidelijke manier zien hoe het product precies werkt. Gebruik hoge kwaliteit foto’s en video’s, aan een lage kwaliteit hebben je klanten namelijk niets; of deze roepen alleen nog maar meer vragen op!

Probeer zo min mogelijk stock foto’s te gebruiken. Vaak zijn deze foto’s net niet relevant genoeg om een goed beeld te scheppen over je product en/of dienst. Gebruik foto’s die je zelf gemaakt hebt, of laten maken van je producten. Zorg ervoor dat de kwaliteit van deze foto’s zo hoog mogelijk is, maar let op! Het is vaak niet gewenst om het orgineel te tonen op je website, aangezien de download-tijd hoger kan liggen dan een web geoptimaliseerde versie van de foto. Je kunt foto’s maken van je producten, je diensten, je bedrijf, je medewerkers of zelfs het gebouw waar je in werkt.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je jezelf onderscheidt van de meeste websites, maar dit helpt ook erg om je klanten je bedrijf beter te laten kennen. Veel klanten zijn geinteresseerd in hoe jijzelf, je medewerkers of je bedrijf eruit ziet. Niet alleen maar de stock foto’s die de meeste websites gebruiken. Eigen foto’s komen dus veel geloofwaardiger over! Doe hetzelfde met video’s, zorg ervoor dat deze informatief en duidelijk blijven. Een hoge kwaliteit video zal de ROI verhogen wanneer je hoofdzakelijk eigen video’s gebruikt!

Product vergelijkingen en handleidingen

Consumenten kunnen (vooral bij nieuwe producten) onwetend zijn over functies, opties of diensten van je aangeboden product. Als verkoper wil je graag dat je klant het juist product koopt dat het beste bij de wensen van de klant past. Dit scheelt veel vragen en nazorg. Consumenten willen weten waarom product A anders is dan product B, of dat product C hetzelfde kan doen als product D. Overweeg om een product vergelijk functie te implementeren op je website om je klanten te helpen tot de beste keuze te komen en de ROI verhogen. Op deze manier zullen je klanten sterker in de schoenen staan wanneer het komt op aanschaf van je product.

iPhone's vergelijken op tweakers.net

iPhone’s vergelijken op tweakers.net

Een product vergelijking kun je op verschillende manieren doen. Denk aan schema’s, grafieken, puntenlijst met de voor en nadelen van beide (of meerdere) producten enzovoorts. Een website als tweakers.net doet dit ook op een hele goede manier. Je kunt 1 of meerdere producten selecteren, en op een duidelijke manier krijg je te zien dat je deze producten met elkaar kunt vergelijken. Dit gaat per categorie, in dit geval: telefoons. Dit scherm is erg flexibel aangezien de klant de mogelijkheid krijgt on niet alleen maar Apple, maar ook bijvoorbeeld Samsung of Nokia toestellen met elkaar te vergelijken. Je klanten zullen veel waardering krijgen voor je website wanneer je product vergelijkingen toepast op je website.

Handleidingen zijn ook essentieel, een klant kan deze kwijt geraakt zijn. Dan is het wel zo handig wanneer de handleiding van de product detail pagina (of archief) gedownload kan worden naar de eigen computer. Zoals je ziet kun je de ROI verhogen op verschillende manieren! Je kunt ook een nieuwere versie van de handleiding op deze manier promoten, met tips en antwoorden op vragen die voorafgaand zijn gesteld.

Bereken de ROI

Een simpele formule die je kunt gebruiken om de ROI te berekenen is:

(inkomsten investering – kosten investering) / kosten investering * 100.

Bijvoorbeeld: 10.000 euro inkomsten uit investering waar 4.000 euro kosten zijn gemaakt = een ROI van 125 %

10.000 euro – 4.000 euro = 5.000 euro.
5.000 euro / 4.000 euro = 1.25 %
1.25 * 100 = 125 %

Zoals je ziet is de ROI een percentage, wat weer te vertalen is naar bijvoorbeeld euro’s.

Vraag en antwoorden

Zoals in het vorige stukje aangegeven kun je antwoorden op vragen communiceren aan je klanten. Handig is wanneer je dit doet op een apart deel van je website: het vraag & antwoorden gedeelte. Op deze pagina zet je een overzicht met de meest gestelde vragen met bijbehorende antwoorden. Dit is een betere insteek dan het e-mailen naar verschillende klanten met hetzelfde antwoord. Dit scheelt erg veel tijd en daarmee ook veel geld, de tijd en het geld dat je hiermee bespaart hebt kun je beter steken in de verbetering van je website en producten / dienst aanbod. Een effectieve manier om de ROI te verhogen! Alles dat ervoor zorgt dat klanten zich op zijn of haar gemak voelen is een juiste investering geweest op het gebied van verhogen van de ROI.

Conclusie

Alle hierboven aangekaarte verbeter tips zijn hoofdzakelijk gespitst op verbetering van de inhoud (content) van je site. Welke verbeter tips heb jij ? Laat het hieronder weten door middel van het reactie formulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *