Promoten van je bedrijf met social media

Social media is een breed begrip. Promoten van je bedrijf met social media begint met deze makkelijke tips. Het is makkelijk om kleine bedrijven te adviseren om direct aan de slag te gaan met de nieuwste social media trends. Maak een profiel aan voor je bedrijf, plak er je logo op en plaats je slogan. Klaar! Of toch niet? Dit artikel legt uit wat een goede manier is voor het promoten van je bedrijf met sociale media.

Promoten van je bedrijf met social media

Promoten van je bedrijf met social media

Realistisch gezien is het niet genoeg om alleen maar te registreren als bedrijf op een social media platform zoals Facebook, Twitter, Hyves, Myspace of Google Plus. Je hebt na het bewerken van je profiel niet meteen bezoekers, je bent niet direct bekend op social media. Daarvoor moet je namelijk zelf ook nog veel doen. Wanneer je gebruik maakt van social media zul je er veel moeite, tijd en geld in moeten steken. Je krijgt het (mits goed uitgevoerd) dubbel en dwars terug. Social media is tegenwoordig verplichte kost geworden voor bedrijven, waarom dat is? Dat kun je lezen in mijn artikel: Is social media verplichte kost voor bedrijven?.

Promoten van je bedrijf met social media

Het doel van social media is om met je bedrijf een relatie te beginnen en/of te onderhouden met je (potentiële) klanten. Mocht dit niet je doel zijn wanneer je kiest voor sociale media om je bedrijf te promoten dan kun je jezelf afvragen of je dit wel nodig hebt.

Hoe start ik met promoten?

Vraag je af welk publiek je wilt bereiken. Wat is de leeftijdsgrens en welke websites bezoeken zij statistisch gezien het meest? Heb je al een fysiek bedrijf zoals een restaurant of kledingzaak en wil je ervoor zorgen dat er (meer) mensen gaan discusseren over je bedrijf? Wil je informatie publiceren en daarmee je bezoekers iets mee willen leren?

Voordat je een duidelijk plan kunt maken, moet je weten wat je doel is wanneer je gaat promoten met behulp van social media. Wanneer je een on-line product verkoopt waar je promotie voor wilt maken, dan heb je een ander plan nodig dan bijvoorbeeld de bakker op de hoek. Beide doelen zijn erg verschillend.

Wanneer je de vastgestelde doelen hebt bereikt kun je afwegen van welke sociale platformen je gebruik wilt maken. Voorbeelden hierbij zijn: Facebook, Hyves, Twitter, MySpace en Google Plus. Dit zijn ook direct de meest grote spelers in social media land. Om dit artikel compleet te maken zal ik het  social media platform van LinkedIn kort behandelen met tips waar je wellicht nog niet van op de hoogte bent. Een van de meest belangrijke platformen voor bedrijven op dit moment is LinkedIn.

LinkedIn logo

LinkedIn logo

LinkedIn heeft ongeveer 34 miljoen bezoekers gehad vorig jaar. Het is zeker waard om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn. Spoor je klanten (en eventuele medewerkers) aan om op LinkedIn verbonden te zijn met je bedrijf. Hiermee laten je klanten en/of medewerkers passie zien voor je bedrijf. Ook bezoekers die op je bedrijf of branche hebben gezocht kunnen op deze manier sneller een goed beeld krijgen van je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door middel van ervaringen. Je medewerkers kunnen dus op deze manier makkelijk promotie maken voor je bedrijf. Met behulp van deze link kom je op de website van LinkedIn.

Conclusie

Wanneer je bedrijf geregistreerd is bij de geschikte social media platformen is het belangrijk om deze met regelmaat bij te blijven werken. Er is niets vervelender dan gegevens die niet meer van toepassing zijn, denk aan bijvoorbeeld een telefoonnummer, faxnummer of e-mailadres. Promoten van je bedrijf met social media is dus niet een eenmalig iets, je zult hier blijvend “moeite” in moeten steken. Plaats ook reacties als je bedrijf op onderwerpen waar je veel kennis van hebt en ook een geschikt antwoord op kunt geven. Op deze manier blijft je bedrijf positief verbonden met de gemeenschap.

Google Alerts

Google Alerts logo

Heb je klanten die enthousiast zijn over je bedrijf of werkwijze? Vraag ze dan om een ervaring te plaatsen op je social media profiel. Hierdoor kunnen bezoekers direct zien wat je voor dienst geleverd hebt in het verleden. Het is belangrijk om je te blijven oriënteren op social media gebied, stel bijvoorbeeld een Google Alert waarmee je een e-mail ontvangt met informatie over conversaties over je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *