Pro tip voor beginnelingen: statistieken

Het is zo ver: het moment is daar dat je jouw WordPress, Joomla, Magento, blogger website of webshop eindelijk on-line hebt gezet! Je bent uiteraard dus van plan om zo snel mogelijk te beginnen met het vullen en onderhouden van je site. Helemaal goed! Echter, wanneer ik verschillende blogs en/of webshops bezoek (voor de handigheid noem ik het gewoon een site in dit artikel) zie ik helaas vaak genoeg dingen die niet kloppen. Het lijkt me daarom handig als beginneling om mijn tips eens goed door te nemen, neem een lekker kopje koffie of thee en ga er eens goed voor zitten!

In dit artikel geef ik je een aantal basis tips over hoe je achter bezoekers aantallen van je site komt zodat je een goed idee hebt waar je bezoekers nou eigenlijk vandaan komen.

Meten is weten!

Google Analytics logo

Google Analytics logo

Bovenstaande opmerking zal ongetwijfeld niemand ontgaan zijn. Het is namelijk 100% waar! Er is op dit moment in principe maar 1 heel erg goed programma op de markt om de statistieken van je website te meten, en dat is Google Analytics. Vanwege de laagdrempeligheid is Google Analytics ook voor beginnelingen makkelijk te gebruiken. Google Analytics wordt wereldwijd door zowel bedrijven als particulieren gebruikt om statistieken bij te houden. Het is een gratis tool en ook nog eens erg makkelijk in het gebruik.

Wanneer je jezelf registreert voor een Google Analytics account voeg je je site toe en Google Analytics zal je een persoonlijke code (stukje HTML) die je een plekje op je website zult moeten geven. Sowieso op elke pagina die getoond word, dus een plek in de header of footer is erg aangeraden. Wanneer je de code geplaatst hebt begint Google Analytics al direct met het bijhouden van statistieken. Google Analytics houdt onder andere de onderstaande punten bij:

  • Aantal pagina weergaves
  • Welke websites er naar jouw website linken
  • Hoeveel unieke bezoeker je hebt
  • Het aantal bezoeken
  • Keywords (zoektermen) vanuit de Google zoekmachine
  • Waar op de wereld bevinden zich jouw lezers
  • Wat voor apparaat / browser er gebruikt wordt om je website te bezoeken

De bovenstaande lijst is eigenlijk veel langer, maar ik vond deze punten de meest interessante op dit moment. Sowieso is alle informatie die met behulp van Google Analytics wordt bijgehouden reuze interessant. Zeker wanneer je op een gegeven moment passief inkomen wilt genereren met je site. Bedrijven zijn altijd geinteresseerd in hoeveel bezoekers en pagina weergaven je hebt gehad. Een fullservice of media bureau kan bijvoorbeeld vragen waar je bezoekers vandaan komen en aan de hand van welke keywords dit gebeurt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de gemiddelde site eigenaar niet precies weet hoeveel pagina weergaven, bezoeken, unieke bezoekers enzovoorts hebben. Weten ze dat wel, dan worden de cijfer vaak (per ongeluk) omgewisseld waardoor er een scheef beeld gegeven wordt van de echte statistieken. Een veel voorkomende verwarring is dat unieke bezoekers en bezoeken door elkaar worden gehaald. Een unieke bezoeker is iemand die voor de eerste keer je website bezoekt ( binnen een geselecteerde periode). Mocht deze bezoeker uiteindelijk binnen dezelfde periode terugkomen op je website dan telt deze niet meer als unieke bezoeker, maar een bezoeker die een pagina weergave doet op je website. Je kunt dus stellen dat een bezoeker meesrdere bezoeken aan je website kan brengen, maar wordt eigenlijk maar 1 maal als unieke bezoeker meegeteld in Google Analytics. De pagina weergaven zijn het aantal pagina’s de op je website worden getoond door alle bezoekers in een bepaald tijdsvlak.

Zeker wanneer je een banner campagne (affiliate) hebt lopen op je website worden de aantal pagina weergaves interessant voor een bedrijf. Deze cijfers geven namelijk aan hoe vaak een banner getoond zal worden in een geselecteerde periode. Mocht er een advertorial of andere on-line campagne worden gevoerd op je website dan zijn de unieke bezoekers weer veel interessanter voor een bedrijf aangezien dit het totale bereik in personen weergeeft.

Bereken je aantal bezoekers

Bezoekers berekenen op je website

Bezoekers berekenen op je website

Een veel voorkomende beginnersfout is wanneer site eigenaren in de statistieken kijken voor die dag en het aantal unieke bezoekers vermenigvuldigen met het aantal dagen in de maand. Dit geeft namelijk niet het aantal unieke bezoekers per maand aan! Op deze manier lijkt het alsof de site veel populairder is dan deze in de realiteit is. Uneieke bezoekers worden over het algemeen over een periode van 1 maand meegeteld als unieke bezoeker. Een hoop van je bezoekers komen (wanneer je het goed doet) meerdere malen per maand terug op je site. Zo kan 1 bezoeker al meer dan 25 keer per maand je site bezoeken, dit staat dus niet gelijk aan 25 unieke bezoekers per maand; het is er namelijk maar 1.

Praktijkvoorbeeld van een blog. Blog A krijgt 200 unieke bezoekers op 1 dag. De eigenaar van dit log kijkt enkel en alleen maar de dagelijkse statistieken. Hierdoor is het voor diegene niet duidelijk wat de precieze hoeveelheid bezoekers is voor de gehele maand. Voor het gemak wordt er gebruik gemaakt van een simpele berekening: 200 x 30 (wanneer de maand 30 dagen heeft). Het kan dus niet anders dan dat de site 6.000 unieke bezoekers heeft, een heel mooi aantal! In werkelijkheid komen de echte cijfers niet eens dichtbij. Veel van de 200 dagelijkse bezoekers zijn teruggekomen waardoor het totaal aantal unieke bezoekers op maar 1.200 per maand kan liggen. Een flink verschil van 4.800 bezoekers. Dat komt neer op 80% minder unieke bezoekers per maand dan aanvankelijk werd gedacht!

Een praktijkvoorbeeld vanuit een fullservice internet bureau. Wanneer je ziet dat het blog dagelijks bijgewerkt wordt en de teller voor maandelijkse unieke bezoekers op ruim 10.000 staat en de maandeijkse bezoeken op 10.750 dan klopt kan dit een discrepantie aangeven. In theorie zou dit betekenen dat de bezoekers van deze site nooit meer terugkomen met als effect dat de site amper vaste bezoekers heeft. Dit is echte geheel mogelijk, dit houdt in dat de website alleen maar bezoekers via zoekmachines krijgt en vervolgens nooit eer terugkomen. Naar alle waarschijnlijkheid is dit getal tot stand gekomen door te rekenen met de dagelijkse unieke bezoekers en niet de maandelijkse.

Je kunt je maandelijkse statistieken makkelijk inzien in Google Analytics wanneer je de periode “afgelopen maand” selecteert in 1 van de beschikbare filters. Aan de hand van je opdracht zal Google Analytics de juiste statistieken voor de afgelopen maand uitrekenen. Het is best mogelijk dat je per dag 250 unieke bezoekers hebt en per maand “maar” 1.500, omdat veel van je bezoekers terugkomen naar je website binnen het tijdsbestek van 1 maand. Hetzelfde geldt ook voor bezoeken (visits) en het aantal pagina weergaven. Hopelijk ben je niet teleurgesteld wanneer jouw maandelijkse unieke bezoekers uiteindelijk toch lager liggen dan je aanvankelijk gedacht had. Het feit dat je bezoekers vaker terugkomen naar je website betekent namelijk dat je bezoekers je website graag bezoeken en deze ook beginnen te herkennen en vertrouwen. Dit heeft ook een term (die je overigens ook terug kunt vinden in Google Analytcs), namelijk: “Social Influencers”. Deze hebben over het algemeen gesproken bezoekers die vaker terugkomen en dit zijn bezoekers die je website (merk, bedrijf, product) ook echt supporten. Dit heeft een hele grote meerwaarde bij on-line campagnes.

Het komt erg onprofessioneel over wanneer je zelf je eigen statistieken berekent en tijdens een on-line campagne zul je hiermee ook snel genoeg door de spreekwoordelijke mand vallen. Het is namelijk erg opvallend dat wanneer je een banner plaatst en je aangeeft dat deze door minimaal 10.000 mensen gezien zal worden terwijl dit in de praktijk wellicht maar door 2.000 unieke bezoekers gezien zal worden. Bedrijven die deze campagnes voeren meten namelijk zelf ook mee en hebben dus ook inzage in je daadwerkelijke statistieken. Openheid van zaken is hierbij dus van groot belang! In veel gevallen wordt dit niet direct gerealiseerd door de eigenaar van de website waarover een campagne actief is en bedoelen zij dit niet slecht. Je wilt natuurlijk liever van te voren je echte cijfers doorgeven dan dat je achteraf door het bedrijf of media bureau wordt aangesproken en een eventuele toekomstige samenwerking er hierdoor niet meer in zit.

Weet waar je bezoekers vandaag komen.

Google Analytics bezoekers op de wereldkaart

Google Analytics bezoekers op de wereldkaart

Handig om te weten, want met deze informatie kun je je website verbeteren en aangezien je weet wie er precies naar je website linkt kun je ook eventuele samenwerkingen (vriendschappen) opbouwen. In Google Analytics kun je bijvoorbeeld inzien wat er voor zoektermen (keywords) wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google zodat de bezoekers op je website uitkomen. In het geval van mijn eigen blog zijn de 5 meest gebruikte zoektermen op dit moment van schrijven “wordpress handleiding”, “ranking verhogen google”, “wordpress inloggen”, “magento seo” en “magento tips”. Aan de hand van deze informatie weet ik dus dat er veel gezocht wordt op WordPress, online geld verdienen, SERP en Magento gerelateerde onderwerpen. Op deze manier weet ik dat het ‘loont’ om artikelen te schrijven relevant aan deze zoekopdrachten vanuit Google.

Ook is het mogelijk in in te zien welke websites naar jouw website linken met behulp van Google Analtyics. Dit kan erg van pas komen aangezien je op deze manier wellicht nieuwe websites tegen het lijf kan lopen. Deze websites kunnen vervolgens eventueel naar je terug linken, of wellicht is het een webshop of bedrijf waarmee je uiteindelijk een samenwerking mee kunt aangaan. Wanneer een bedrijf al eens eerder over je (of je website) heeft geschreven en linkt naar bijvoorbeeld een review over je website verlaagt dat de grens om een winactie of eigen review op te zetten.

Overigens is het ook mogelijk om in Google Analytics te zien waar je bezoekers zich bevinden op de wereldkaart en hoe je website bekeken wordt. Bijvoorbeeld in welke browser, welk apparaat en welk OS (Operating System). Gebruik deze informatie om bijvoorbeeld heel specifiek een campagne op te zetten in een bepaalde streek of stad, zoals Eindhoven en Noord Brabant. Wanneer een bedrijf met behulp van jouw website een campagne wil starten en een banner wil laten tonen op bezoekers die je website bezoeken op een iPad of Samsung Galaxy tab dan is het erg handig om te weten (en meten!) hoeveel bezoekers er dagelijks, wekelijks en maandelijks je website bezoeken.

Afsluiter

Het is uiteindelijk een lang stuk tekst geworden, maar doe er je voordeel mee! Mocht er interesse voor zijn dan is het mogelijk om meerdere artikelen te wijden aan deze onderwerpen aangezien dit een artikel geschreven en bedoelt is voor beginnelingen. Laat het weten door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina.

2 antwoorden

  1. simonvdsteen 1 mei 2014 / 3:04 pm

    Heb je toevallig ook een “bruikbare” tip voor “(not set)” en “(not specified)” in het zoekwoorden gedeelte?

    Want om nou naar m’n top inhoud te kijken en het daaraan af te leiden is niet echt efficiënt.

  2. Marco Bax 1 mei 2014 / 3:16 pm

    Wanneer dat het geval is komt dat doordat keywords via HTTPS verstuurd worden, en dus niet kunnen worden ingelezen. Kleine workaround hiervoor is door gebruik te maken van Google Webmaster tools, daar zie je namelijk wel meer keywords :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *