Magento SEO handleiding

Magento is een open source ecommerce platform dat enorm populair is onder webwinkel eigenaren sinds 2007. Het is momenteel 1 van de meest populaire open source platformen beschikbaar. Magento is gebouwt als een SEO vriendelijk platform, maar er zijn een aantal zaken dat je in moet stellen om het maximale SEO rendement uit je Magento installatie te halen. Als developer bij Happy Online ben ik dagelijks bezig met ecommerce, en hoofdzakelijk Magento. Hierbij geef ik je een aantal handige tips om jouw Magento installatie te optimaliseren voor SEO.

Dit is mijn Magento SEO setup handleiding

Ongeacht de standaard Magento instellingen die ervoor zorgen dat je webshop hoger in Google en overige zoekmachines zoals Yahoo! en Bing ranken zul je een aantal configuratie instellingen moeten aanpassen. Er zal in deze handleiding (voor de verandering) geen code wijzigingen of programmeren van pas komen. Je kunt deze instellingen dus zelf toepassen!

Magento SEO instelling 1: Verander de standaard HTML header instellingen

Navigeer hiervoor naar system / configuration / design / html head. Ik geef voorbeelden in het Engels aangezien de Nederlandse taalpaketten die beschikbaar zijn voor Magento hier in kunnen verschillen.
Hier zul je het veld “Default title” moeten aanpassen.

Standaard Magento titel invullen

Standaard Magento titel invullen

Pas deze aan naar een geschikte tekst voor jouw webshop. Heb je bijvoorbeeld een online dierenspeciaalzaak zoals voorbeesjes.nl dan kun je een standaard titel hebben als “Diervoeding voor hond, kat, vogels, knaagdieren, reptielen en vissen”. Wees creatief en kom met een goede, leuke titel waar sowieso een algemene omschrijving van je webshop in staat. In het bovengenoemde voorbeeld is dat na aanpassinge duidelijk dat het hier gaat over hoofdzakelijk diervoeding. Het is niet duidelijk (in Google) wat de nicha van je webshop is wanneer er “Magento ecommerce” als standaard titel staat. De standaard titel wordt gebrukt op alle pagina’s waar geen titel is ingevuld, zoals contact formulieren. Haal in ditzelfde scherm de standaard omschrijving weg en voer relevante keywords toe.

 Magento SEO instelling 2: Verander URL opties

Navigeer naar system / configuration / web / url options. Verander de instelling “Auto-redirect to Base URL” naar “YES (301 Moved Permanently)” wanneer deze hier nog niet is op ingesteld. De meeste Magento installaties zijn ingesteld om een 302 redirect te gebruiken in plaats van een 301 redirect. 302 redirects zijn tijdelijke verwijzigingen naar nieuwe locaties en zullen geen link value doorgeven.

Permanente redirect instellen in Magento

Permanente redirect instellen in Magento

Dit krijg je wanneer je bijvoorbeeld je categorie “kat” verandert naar “katten”. Dan heb je een URL structuur van: http://www.mijnwebshop.nl/kat naar: http://www.mijnwebshop.nl/katten. Wanneer bezoekers naar http://www.mijnwebshop.nl/kat navigeren worden zij verwezen naar de nieuwe locatie (namelijk /katten). Dit gebeurt standaard met een 302 redirect, een niet permanente locatie. Maar dit is in 90% van de gevallen wel de bedoeling, je wilt dat de link /kat in Google verandert wordt naar /katten zodat bezoekers standaard op de goede locatie uitkomen, en niet een keer automatisch verwezen worden naar de nieuwe locatie. Dit scheelt namelijk tijd, en vooral laadtijd; iets wat weer gelijk staat aan een hogere conversie ratio. Wil je graag meer weten over het verhogen van de conversie op je webshop?

Magento SEO instelling 3: Controleer de SEO instellingen

Navigeer hieervoor naar system / configuration / catalog / search engine optimalisation. Om de een of andere reden staan een hoop Magento installaties ingesteld op “Use categories path for product urls” op “Yes”. Dit heeft een hele grote impact op je Google ranking vanwege duplicate content.

SEO instellingen Magento

SEO instellingen Magento

Stel deze dus altijd in als “Use categories path as product url” en “No”. Overige instellingen die je kunt overwegen in dit dezelfde scherm zijn “Category URL Suffix” naar ” / ” (enkel een voorwaarde slash) en “Use Canonical Link Meta Tags for categories” op “Yes”. Het instellen van de instelling “Use categories path as product url” op “No” scheelt ook enorm in het aantal Catalog URL rewrites. Ook mooi meegenomen, toch ?

Magento SEO instelling 4: Instellen van RSS feeds

RSS feed instellen in Magento

RSS feed instellen in Magento

RSS feeds voor top level categorieen hebben altijd een positief effect op je ranking in zoekmachines als Google. Om deze reden is het aangeraden om deze simpele instelling aan te zetten. Ga hiervoor naar system / configuration / catalog / RSS feeds en selecteed de optie “Enable RSS” en “Enable for top level category”. Hierbij zijn er RSS feeds beschikbaar die zoekmachines als Google kunnen gebruiken om beter bij de (relevante) producten op je webwinkel te komen.

Magento SEO instelling 5: Maak een Sitemap aan

Google sitemap instellen in Magento

Google sitemap instellen in Magento

Een van de meest simpele SEO instellingen die je in Magento kunt toepassen is het aanmaken van een (Google) sitemap. Ga hiervoor naar catalog / google sitemap. Voer de informatie in zoals je die kunt zien in de afbeelding in deze tekst en klik op “Save & Generate”. Je wordt vervolgens verwezen naar een ander scherm waar je simpelweg op “Generate” kunt klikken om de sitemap aan te maken. Je kunt vervolgens testen of je sitemap werkt door te navigeren naar je webshop: http://www.mijnwebshop.nl/sitemap.xml . Verander uiteraard het dikgedrukte deel door je eigen webshop internet adres.

Magento SEO instelling 6: Maak een robots.txt bestand aan

Zoals de meeste ecommerce platformen kunnen er problemen met duplicate content ontstaan. Door gebruik te maken van een robots.txt bestand kun je duplicate content grotendeels geautomatiseerd voorkomen. Deze zorgt ervoor dat de dubbele inhoud te blokkeren in zoekmachine zoekresultaten en om te voorkomen dat zoekmachines deze pagina’s blijven opvragen. Afhankelijk van de grootte van je webshop is het geadviseerd om crawlers te blokkeren om subcategorieen te indexeren waarmee gefiltert of gesorteerd kan worden.

[wpdm_file id=6]

 

Gelukkig maakt Magento gebruik van een vraagteken om een skala aan sorteer opties aan te tonen in de url’s van je webshop. Hiermee kun je makkelijk(er) dubbele content voorkomen wanneer de Googlebot je webshop aan het indexeren is. Let wel op dat je met het gebruik van robots.txt je ranking ook naar beneden kunt brengen wanneer je deze niet goed hebt ingesteld! Als leuk extraatje heb ik voor deze handleiding een algemene robots.txt voor Magento webshops geschreven die je kunt gebruiken. Download dit bestand en plaats deze in de root (of hoofdmap) van je Magento installatie of via Google webmaster tools wanneer je geen toegang hebt tot de FTP gegevens, of wanneer je niet zeker bent waar je dit bestand precies moet plaatsen. In Google webmaster tools kun je dit instellen via: health / blocked urls. Klik op de afbeeling van de robot om dit bestand te downloaden naar je computer.

Conclusie

photo credit: alles-schlumpf via photopin cc

photo credit: alles-schlumpf via photopin cc

Volg de bovenstaande Magento SEO instellingen en je Magento webshop staat ingesteld om beter te ranken in Google! Het kan even duren voordat je merkt dat je webshop hoger in de Google zoekresultaten komt. Heb jij tips om Magento beter te ranken in Google? Laat het ons weten door gebruik te maken van het reactie formulier dat je kunt vinden op deze pagina!

13 antwoorden

  1. cindy 12 maart 2014 / 12:30 am

    Hallo, dank voor bovenstaande uitleg.
    Ik wil een sitemap aanmaken, maar er komt een melding of ik wel schrijfrechten heb op / ? Wat te doen?
    Ook begrijp ik punt6 moet geheel hoe en waar in te stellen.

    Cindy

  2. Marco Bax 12 maart 2014 / 9:08 am

    Wanneer het niet mogelijk is om een sitemap aan te maken doordat er geen of onvoldoende schrijfrechten zijn dan kun je dit makkelijk oplossen door via (FTP) een mapje “sitemap” aan te maken. Verander vervolgens het pad (“path”) naar /sitemap/ zoals je ziet in stap 5. Zorg ervoor dat dit mapje schrijfrechten heeft.

    Let wel; dit mapje moet schrijfrechten van 777 hebben, dit kun je via je FTP programmaatje regelen. Vaak is dat in te stellen via rechtermuisknop op het mapje en “eigenschappen” of “instellingen”. In het dialoogvenster staat ergens “rechten” of “permissions”. Vink alle vakjes aan.

    Kijk hier voor handige tips over hoe je een robots.txt aanmaakt in magento: http://www.magentocommerce.com/knowledge-base/entry/setting-up-a-robotstxt-file

  3. cindy 12 maart 2014 / 8:40 pm

    Hallo Marco,

    De sitemap is gelukt, super. Dank!
    Als ik bijv onderstaande invul bij webmaster tools hulpprogramma’s, geblokkeerde url’s
    onder URL’s Geef de URL’s en user-agents op die u wilt testen:
    Disallow: /algemene-voorwaarden
    Disallow: /privacy-cookies
    dan krijg ik syntaxis niet begrepen, wat doe ik verkeerd?
    Alvast dank.

  4. Marco Bax 13 maart 2014 / 10:00 am

    In dat deel van webmaster tools kun je aangeven welke URL’s je niet in Google wil laten terugkomen. In jouw geval zijn dat de pagina’s: algemene voorwaarden & privacy cookies.

    De syntax is dan als volgt:

    User-agent: *
    Disallow: /algemene-voorwaarden
    Disallow: /privacy-cookies
    Sitemap: http://www.cindyswebwinkel.nl/sitemap/sitemap.xml

    Pas wel het pad naar je eigen sitemap aan!

    Voer in het tekstvak “URLs Specify the URLs and user-agents to test against.” je volledige domeinnaam in, bijvoorbeeld: http://www.cindyswebwinkel.nl/

    Klik op “test” en zie de resultaten.

  5. cindy 13 maart 2014 / 1:45 pm

    Hallo Marco,
    Onderstaande testresultaten kwamen eruit, is dit alles? Of moet ik nu nog iets doen?
    Dan wederom dank voor de correcte uitleg!

    Ik heb 8x disallow url’s ingevuld.

    Testresultaten
    URL Googlebot Googlebot-Mobile
    http://www.gelukmakers.nl/ Toegestaan
    Herkend als directory; specifieke bestanden hebben mogelijk verschillende beperkingen Toegestaan
    Herkend als directory; specifieke bestanden hebben mogelijk verschillende beperkingen
    robots.txt-analyse
    Waarde Resultaat
    Regel 13: Sitemap: http://www.cindyswebwinkel.nl/sitemap/sitemap.xml

  6. Marco Bax 13 maart 2014 / 10:36 pm

    Meer hoef je niet te doen, pas wel even het webadres van de sitemap aan. Deze staat nog ingesteld als de voorbeeld url die ik had gegeven. In jouw geval zal dat zijn: http://www.gelukmakers.nl/sitemap/sitemap.xml

    Overigens werkt je “over ons” pagina niet meer, waarschijnlijk komt dit doordat je in de Magento admin de pagina “About Magento Demo Store” hebt aangepast naar “over ons” met bijbehorende URL. Deze zul je in je root menu ook nog even moeten aanpassen (catalogus / categorieen). Succes!

  7. cindy 13 maart 2014 / 10:50 pm

    Ja dat had ik al aangepast.
    Maar omdat er staat ‘test’ dus ik wist niet of het dan ook al echt uitgevoerd wordt of dat je het dan nog in je ftp in moet voeren? (waar ik dus niet in kan). Ik kan alleen in webmastertools.
    Ja ik zag het van ‘over ons’, in root menu (cat/categ) staat het goed de url..dus ik begrijp even niet hoe dit kan?
    Ook het blog werkt niet meer (per blog error)? Is gekomen na instellen 301.

  8. cindy 4 april 2014 / 1:59 pm

    Hallo Marco,
    een tijdje terug heb ik een sitemap aangemaakt in webmastertools, nu zie ik dat er 231 URL’s verzonden zijn, maar dat er maar 32 geindexeerd zijn (en verder gebeurd er niets). Er waren heel veel foute URL’s (met getallen erachter, steeds weer nieuwe) deze heb ik allemaal weggegooid in magento en opgeschoond. Instellingen gewijzigd zodat het niet meer gebeurd. Veel 404 foutmeldingen dus, die ik zover google ze nog oppikte (verwijderd had) ook nog verwijderd heb stuk voor stuk in webmastertools bij verwijderen URL’s.
    Maar nog steeds dus geen indexering in Google. Hoe kan dat? Doe ik iets verkeerd?
    De sitemap is ook opnieuw geupdate en ik heb ook geprobeerd deze te verwijderen en een nieuwe aan te maken, maar hij pakt dan gewoon weer de 32 url’s (geindexeerd).
    Is er iets aan te doen? (In google zegt ie wel veel zoekresultaten te hebben).

    Ik hoor graag of jij meer weet,
    Cindy

  9. Eva 19 mei 2014 / 3:02 pm

    Cindy, een oplossing zou kunnen zijn dat je url’s gaat fetchen aan Google WMT oftewel per stuk handmatig toevoegt aan WMT. Iets anders zou kunnen zijn dat de andere pagina’s op noindex staan. Houd er verder mee rekening dat sowieso een deel niet geindexceerd wordt door Google.

  10. Dennis 24 augustus 2014 / 11:56 am

    Het bestand robot.txt kan ik niet downloaden?

    • Marco Bax 27 augustus 2014 / 9:50 am

      Je hebt gelijk, ik was vergeten het bestand toe te voegen. Je kunt deze nu wel downloaden :-)

  11. Ronnie 19 oktober 2015 / 6:53 pm

    ik kan het robots.txt bestand niet downloaden?

  12. Bram 12 mei 2017 / 1:40 pm

    Hey Marco,
    goed artikel, tnx. Specifiek het uitzetten van categoriepad gebruik voor url’s – in je artikel genoemd ‘Use categories path for product urls” op “Yes”.’ Hier heb ik zeker wel SEO oren naar. Maar voordat ik dit aandurf, wat zijn de bijkomende gevolgen hiervan? Hoe wordt de iedere url dan vervolgens wel op gebouwd? En hoe gaat het met die producten die in dezelfde vorm en productpagina in meerdere categorieen voorkomen, hoe blijven die in beeld? Maw, wat zijn de nadelen / valkuilen / aandachtspunten. Want met 1 druk verander je in een flinke shop erg veel url’s moet dus goed zijn :-)
    Geen kritiek op je stuk, maar meer voorzichtigheid vooraf. Dank je Marco!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *