Magento en Google Analytics demografische informatie

Wanneer je een Magento webwinkel hebt heb je veel aan relevante data over je bezoekers om zo een hoog mogelijke conversie te onderhouden. Helaas maakt Magento het je niet heel makkelijk en zul je zo nu en dan je handen vies moeten maken. Dat wil zeggen: in de code aanpassingen doorvoeren. Schrik niet! Dit artikel over Magento en Google Analytics legt je piekfijn uit hoe je demografische informatie werkend kunt krijgen in Magento.

Recentlijk heeft Google Analytics website eigenaren toegang gegeven tot belangrijke geografische informatie. Deze gegevens bevatten onder andere: leeftijd, sexe en interesses. Deze informatie is vergaard middels DoubleClick cookies voor al een hele tijd. Benieuwd wat Google weet over je via DoubleClick? Bekijk je eigen profiel dan via deze link. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn met je Google account.

Verkrijg de demografische informatie

Om toegang te krijgen tot de demografische informatie heeft Google een relatief simpele oplossing egegeven. Je hoeft maar een enkele kleine wijziging in je Google tracking code door te voeren. Als het goed is heb je op dit moment onderstaande regel in je tracking code staan:

Vervang deze regel door onderstaande:

Dat was het ! Nu ontvang je in je Google Analytics dashboard ook geografische informatie, en je kunt deze code gebruiken voor remarketing doeleinden.

Google analytics demografische data in Magento

Erg fijn dat de wijziging simpel door te voeren is, maar hoe voer je deze wijziging door in Magento? In Magento zul je een toekomstbestendige wijziging door moeten voeren, voor het geval je de Magento installatie update. Om dit te doen zul je altijd eerst een kopie moeten maken van het bestand dat je wilt ‘overschrijven’. Om via Magento demografische data naar Google Analytics door te sturen zul je een template bestand moeten aanpassen.

Begin door een kopie te maken van het bestand: [magento installatiemap]/app/design/frontend/base/default/template/googleanalytics/ga.phtml. Kopieer dit bestand en plaats deze in de juiste map van je thema. Mijn thema heet in dit voorbeeld “marcobax”, vervang “marcobax” door de naam van het thema dat je momenteel in gebruik hebt. Maak een bestand aan in de volgende structuur: [magento installatiemap]/app/design/frontend/default/marcobax/template/googleanalytics/ga.phtml en voer daar de exacte code in zoals die in de base template te vinden is.

Bewerk het bestand en ga naar regel 38. Hier zul je onderstaande code tegenkomen:

Vervang (zoals eerder) deze code met onderstaande regel:

Dat was het ! Werkt het niet? Controleer dan of je het juiste thema actief hebt in je Magento admin, en ververs de cache van je webshop. Je kunt nu naar je Google Analytics account gaan om demografische gegevens aan te zetten (audience / demographics / age) en klik op “valideer tracking code”.

Google Analytics zal vanaf dit moment demografische gegevens verzamelen van de bezoekers van je Magento webshop. Het duurt ongeveer 24 uur voordat deze gegevens in te zien zijn in je Google analytics account. Je hebt geen beschikking tot eerdere gegevens, enkel vanaf het moment van wijziging in je webwinkel.

Doe er je voordeel mee ! Maak relevante acties, promoot de juiste producten aan de juiste klanten en verhoog je omzet. Heb jij tips voor webshop eigenaren, of krijg je Google Analytics met demografische ondersteuning niet aan de praat in Magento? Laat het ons weten door middel van het reactie formulier op deze pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *