Is social media verplichte kost voor bedrijven?

Is het mogelijk om als bedrijf of merk niet aanwezig te zijn op de meest gangbare sociale platformen? Het antwoord zal hier in de meeste gevallen nee zijn. Tegenwoordig is het eigenlijk niet meer te verantwoorden om niet zichtbaar te zijn op de meest gangbare sociale kanalen zoals: Facebook, Twitter, LinkedIn en Google Plus. Daarom geef ik je in dit artikel een aantal goede redenen waarom het gebruik van social media voor je bedrijf eigenlijk verplichte kost is geworden.

1. Sociaal bewijs

Social media is verplichte kost voor bedrijven

Consumenten worden steeds slimmer. De keuze voor welk bedrijf of product er gekozen wordt ligt steeds meer bij de consument. Vroeger kochten consumenten sneller producten die andere consumenten ook in huis hebben, als de ander het ook heeft dan moet het wel goed zijn? Terug naar het heden. Moderne consumenten nemen de tijd om on-line onderzoek te plegen naar een product, dienst of merk voor er iets gekocht wordt. Door het hebben van een sociale aanwezigheid (bewijs) geloven je potentiële klanten je bedrijf sneller. Een sociale aanwezigheid zorgt er ook voor dat je klanten zich aan je bedrijf willen binden, dit gebeurt onder andere door middel van het gebruik van  Facebook likes. Wanneer iemand een product, dienst of merk leuk vindt op Facebook, dan is dit direct te zien voor iedereen die hij of zij in zijn of haar vriendenlijst heeft.

2. Het maakt je merk menselijker

Het kopieren en plakken van marketing termen op social media heeft geen nut. Er is vaak minder ruimte om dit te doen (in tegenstelling tot een website) en de omgeving is compleet anders. Social media geeft je bedrijf de mogelijkheid tot het uitreiken naar je klanten en een band op te bouwen. Vergeet stoffig bureaucratisch geneuzel en denk aan echte 1 op 1 relaties met je klanten!

3. Meer invloed in je kringen

Je beinvloedbare kring bestaat uit je klanten en geinteresseerden waarmee jij als bedrijf communiceert. Er zullen altijd belangrijke personen in je vakgebied zitten, spendeer daarom meer aandacht en tijd aan deze personen. Zij zullen namelijk ook op eigen initiatief gaan adverteren of zelfs ondersteuning bieden aan andere klanten. Wanneer je het voor elkaar krijgt om een zakelijke relatie te krijgen met deze personen zal dit positief uitpakken op je invloed. Ook helpt dit je kredietwaardigheid op te bouwen voor toekomstige klanten.

4. Je concurrentie gebruikt het ook

Je bedrijf, vakgebied of industrie wordt hoogstwaarschijnlijk al goed gerepresenteert op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Mocht je dit niet geloven, maak dan een Google zoekopdracht aan met “je vakgebied” + “Facebook” en zie wat er als resultaat wordt geretourneerd. Bedrijven betalen veel geld aan advertenties om de eigen merken groot te maken in social media. Dit suggereert dat het gebruik van social media voor bedrijven werkt. Mocht je nog geen gebruik maken van social media, dan is dit een goed moment om hier aan te beginnen.

5. Je doelgroep gebruikt het

Je kunt Facebook zien als een soort van winkelcentrum waar echte mensen dagelijks een virtueel sociaal leven leiden. Als grote speler aanwezig zijn in dit winkelcentrum is dan natuurlijk 1 van de slimste zetten die je als bedrijf kunt maken. Cijfers liegen niet, hieronder zie je de officiële statistieken over het gebruik van facebook.com van vorig jaar:

  • Ongeveer 845 miljoen actieve gebruikers aan het einde van 2011. Dat is sinds vorige week opgelopen naar 1 miljard (!).
  • Ongeveer 80% van de maandelijks actieve gebruikers bevinden zich niet in de U.S. of Canada
  • Er waren 483 miljoen dagelijkse actieve gebruikers in december 2011
  • Er waren meer dan 425 miljoen maandelijks actieve gebruikers voor Facebook mobile producten in december 2011
  • Facebook is beschikbaar in meer dan 70 talen

Uiteraard zijn dit enkel de cijfers voor Facebook en bevatten niet de andere sociale platformen die beschikbaar zijn. Wat betekenen 10 nieuwe klanten voor je bedrijf? Dat is minder dan 1 miljoenste deel van de gebruikers op Facebook. Probeer een aantal acties uit op Facebook, analyseer de uitkomst en bepaal zelf welke methode het beste voor je werkt aangezien dit per bedrijf verschilt.

6. Google weegt social sharing mee in de ranking

Het basis concept van het Internet is een om een web met uiteenlopende sites te maken. Wanneer je een web van een spin in je gedachten neemt zie je dat er veel lagen en/of paden zijn naar elk verbindingspunt. DIt is ook het geval met websites, dit heten hyperlinks of weblinks. Over het algemeen geldt dat hoe meer links er verwijzen naar 1 website, hoe sterker en autoritair je website wordt. Wanneer veel verschillende mensen op sociale media verwijzen naar je content, je website, je artikelen, afbeeldingen of je video’s betekent dit dat deze individuele personen je inhoud informatief, handig, vermakelijk of een combinatie van dit alles vinden. Wanneer dit gebeurt zullen de zoekmachines hier meer aandacht aan schenken dan een website waar vrijwel niemand naartoe verwijst. Meer aandacht door de zoekmachines betekent een hogere plek in de zoekresultaten. Dat vertaalt zich dan weer naar meer bezoekers en hogere pageviews.

7. Geeft naamsbekendheid

Je staat als merk of bedrijf sterk wanneer je de juiste methodes en mogelijkheden van sociale media kunt omarmen. Denk hierbij aan het produceren van kwalitatief goede content en het onderhouden van de sociale contacten. Op deze manier bouw je al snel een goede community op waar je klanten zich thuis kunnen voelen. Soms is het helemaal niet nodig om te adverteren! Dit kan alleen wanneer je voldoende kennis en vertrouwen aan je klanten hebt gegeven. Uiteindelijk “verkoopt het zichzelf”, en dit allemaal door middel van juist gebruik van social media. Hoe meer mensen er zich met je merk of bedrijf willen profileren, hoe beter!

8. Het is de nieuwe manier van mond-op-mond reclame

Wat is er nu beter dan het werven van potentiële klanten door middel van ervaringen van reeds bestaande klanten? Wanneer je sociale aanwezigheid duidelijker en groter wordt zullen er automatisch discussies en reacties komen. Dit kunnen bijvoorbeeld likes, shares, tweets, pins of wat dan ook zijn. Deze vorm van sociale referenties of suggesties zijn zichtbaar voor alle volgers van het persoon dat dit gedeeld heeft. Op deze manier bereik je een veel groter publiek dan door enkel op een aantal andere websites te adverteren. Zorg ervoor dat je klanten affiniteit met je merk krijgen, dit zal op lange termijn voordelen opleveren.

9. Sociale media websites hebben een hoge Page Rank

Facebook, Twitter, LinkedIn en Google Plus hebben een hoge Google Page Rank. In termen van zoekmachines zoals Google en Bing betekent dit dat je een goede (hoge) plek in de zoekresultaten kunt krijgen wanneer je duidelijk aanwezig en populair bent op dit soort websites. Het hebben van een geoptimaliseerd social media profiel op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google Plus zal je helpen om een hogere plek in de zoekresultaten te krijgen op zoektermen relatief aan e bedrijf. Op deze manier hebben bezoekers meer ingangspunten naar je website om contact met je op te nemen en diensten of producten af te nemen.

10. Zorgt voor transparantie

Social media is een soort van open boek. Wanneer iemand affiniteit heeft met je merk of bedrijf, dan ziet iedereen in zijn of haar vriendenlijst dit. Dit geldt uiteraard ook voor wanneer iemand juist helemaal geen affiniteit heeft met je merk of bedrijf en hier slechte waarderingen of opmerkingen over gaat plaatsen. Het gebruik van social media heeft dus zijn voor- en nadelen. Veel succesvolle bedrijven die social media inzetten gebruiken deze negatieve feedback en geven er een positieve draai aan. Dit doen ze door middel van actief reageren en oplossingen bieden waar normaliter geen reactie op verkregen wordt. Iemand met een negatieve ervaring hoeft niet per definitie gelijk te hebben. Op deze manier is er een veel korte lijn naar je klanten en zij zullen dit ook als zeer prettig ervaren!

Conclusie

Het gebruik van sociale media is tegenwoordig net zo belangrijk als bijvoorbeeld het leren faxen of e-mails sturen voor bedrijven van 15 tot 20 jaar geleden. Je zult sociale media met al zijn mogelijke toepassingen met beide armen moeten ontvangen wanneer je een succesvolle onderneming wilt beginnen. Ook zul je steeds nieuwe uitdagingen moeten overkomen omdat social media niet blijft zoals wij dit hedendaags kennen. Blijf jezelf verbeteren en zit niet vast aan oude en vertrouwde gewoontes. Durf te ondernemen!

Gebruik jij sociale media voor je bedrijf of merk? Hoe pas je dit toe? Laat het ons weten door middel van het geven van een reactie via het formulier hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *