Is SEO oplichterij?

SEO ofwel Search Engine Optimalisatie is het optimaliseren van websites voor zoekmachines, robots en spiders. Een SEO adviseur of bedrijf zal je een aantal zoekmachine gerichte verbeterpunten aangeven. Een website moet primair gericht zijn op mensen, niet computers. Dit heet UCD Ucer Centered Design, hierbij komt SEO dus op de tweede plaats.

Een website is pas succesvol wanneer deze inhoud bevat relevant aan de juiste doelgroep. In principe heeft dit weinig tot niets te doen met SEO. Immers is het opbouwen van bijvoorbeeld een blog een kwestie van schrijven van goede teksten en ervoor zorgen dat de presentatie goed is. Zonder noemenswaardige inhoud zal je website geen tot weinig bezoekers trekken. Daarbij komt dat er daardoor ook geen externe links naar je website worden aangemaakt (bekendheid). SEO komt dus niet in alle gevallen op de eerste plaats. Content en design zijn belangrijker wanneer je uitgaat van UCD.

SEO oplichting

Een succesvolle website heeft geen SEO nodig
Websites van bekende merken zoals Apple, Coca Cola, Wikipedia enzovoorts hebben eigenlijk geen SEO nodig. Dit komt omdat er van nature al veel bezoekers op komen vanwege naamsbekendheid. Daarbij komt dat er een groot aantal externe websites verwijzingen maken naar deze al grote websites. Via deze verwijzigingen komen er meer unieke bezoekers. Dit proces heet ook wel linkbuilding. SEO is hierbij niet nodig, maar toch wordt dit wel toegepast met als doel om nog meer bezoekers te trekken.

Wanneer je goede en waardevolle teksten schrijft dan komen bezoekers vanzelf. SEO kan hierbij een hulpmiddel zijn om het groeiproces van je website te stimuleren. SEO is een versterker net zoals dat een goede marketing dat kan zijn. Wanneer je goede producten, fatsoenlijke inhoud en duidelijkheid bied aan je bezoekers (of klanten) dan zal SEO en marketing een goede investering zijn. Zorg er wel voor dat je niet doordraait in kosten, bepaal vooraf hoeveel geld je wilt besteden aan SEO optimalisatie en marketing. Je kunt je website dus succesvoller maken met behulp van SEO, maar niet andersom. SEO zal je website niet op een magische manier succesvol maken!

Geef niet meer geld uit aan SEO dan aan design
Een SEO optimalisatie voor je website kan erg duur zijn, het optimaliseren van je bestaande inhoud neemt tijd. Een SEO optimalisatie van een paar tientjes zal ook geen brood op de plank leggen, probeer hier een balans in te vinden. Elke website is namelijk anders, in grootte of onderwerp. SEO is van secundair belang, zorg ervoor dat SEO ook een secundaire prioriteit krijgt in je budget. Spendeer meer tijd en geld in je blogposts en inhoud dan aan SEO optimalisatie! Dit zal veel meer bijdragen aan het succes van je website dan linkbuilding of keyword optimalisatie.

Is SEO oplichterij?
SEO is absoluut geen oplichterij. Dat zou namelijk betekenen dat er wereldwijd duizenden bedrijven dagelijks mensen oplichten, dit is niet het geval. Bedrijven die zich specialiseren in SEO kunnen wel veel geld vragen voor een SEO optimalisatie. Het is bijna hetzelfde als een goede vakman kiezen, ga niet klakkeloos af op een prijsopgaaf maar verdiep je in de geschiedenis van het bedrijf of bekijk eventuele referenties. SEO is dus geen oplichting maar het is ook geen garantie op een verhoging van waarde van je website en inkomsten. SEO is een onevenredige investering wat vaak beter kan worden toegepast in websites met kwalitatieve inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *