Hreflang tag implementatiegids

De hreflang tag heeft als doel zoekmachines duidelijk te maken dat verschillende artikelen of pagina’s bedoeld zijn voor bepaalde doelgroepen. Dit gaat meestal om verschillende talen, landen of land-specifieke talen zoals de Belgisch-Frans. De hreflang tag hoef je niet toe te passen als je maar 1 variant van een pagina hebt, je kunt namelijk geen verband leggen op maar 1 entiteit. Pas de tag wel toe als je bijvoorbeeld een vanuit Engels vertaalde pagina naar het Nederlands hebt. Met behulp van de tag geef je een signaal af richting de zoekmachines dat er meerdere varianten van 1 pagina beschikbaar zijn in een andere taal.

De taalcode die gebruikt wordt in de hreflang tag moet opgezet zijn volgens de ISO 639-1 standaard (Wikipedia artikel hier), de regiocode moet volgens de ISO 3166-1 alpha 2 (Wikipedia artikel hier) standaard opgebouwd zijn. Enkel de regio specificeren wordt niet ondersteunt, specificeer tenminste het land of het land en de regiocode. Iets verder op in dit artikel leer je hoe je een hreflang tag aanmaakt en toepast binnen je website.


Overzicht van deze gids


Wat zijn de voordelen van de hreflang tag?

Het grootse voordeel van de tag is dat je de content van je website specifiek afstemt op de zoekopdracht van een gebruiker van een zoekmachine zoals Google. De click-through rate (CTR) zal hoger liggen wanneer de Nederlandse variant van je artikel getoond wordt in een Nederlands-talige zoekmachine dan wanneer je Engels-talige artikel getoond wordt. Het komt wel eens voor dat artikelen in 2 of meerdere talen in dezelfde zoekresultaten getoond worden.

Terug naar boven


Waar plaats je de Hreflang tag?

Je kunt de tag op 3 verschillende plekken plaatsen op je website, let er wel op dat de de tag maar 1 keer implementeert op 1 van deze 3 plekken:

  1. Makkelijk: in de <head> tag.
  2. Matig: In de sitemap.
  3. Lastig: In de response headers van het HTTP request.

De meest gangbare manier is om de hreflang tag in de <head> tag van je website te zetten.

Terug naar boven


Analyse van een Hreflang tag

Een hreflang tag is een HTML tag die als volgt is opgebouwd:

<link rel="alternate" hreflang="nl" href="https://mijnwebsite.nl/" />
<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://mywebsite.com/" />

Om deze tag(s) te implementeren op je website zul je rekening moeten houden met een aantal zaken. Zo zul je de HTML tag in de <head> sectie van je website moeten zetten, hetzelfde geldt overigens voor alle rel="" elementen. Op elke pagina zul je alle varianten van de desbetreffende pagina moeten opgeven. Plaats de hreflang tag dus niet op maar 1 site, met de verwachting dat zoekmachines zoals Google de achterliggende logica automatisch begrijpen. Je zult heel expliciet dit moeten doorvoeren.

Zo moet de Nederlandse versie van een webpagina de hreflang tag bevatten voor zowel de Nederlandse als de Engelse variant. De Engelse versie van een webpagina moet in die gedachte de Engelse alsmede de Nederlandse verwijzing bevatten. Hoe meer varianten er van een pagina zijn, des te meer verwijzingen je zult moeten implementeren. Heb je een statische website? Dan zul je deze met de hand moeten updaten. Om hreflang tags te beheren in WordPress is er een handige plug-in beschikbaar, deze kost op moment van schrijven $17 dollar.

Hreflang manager plugin voor WordPress

Hreflang manager plugin voor WordPress

De hreflang tag is pagina-specifiek en zal voor elke pagina (pagina URL) apart ingevoerd moeten worden. Stel dat deze pagina een Franse variant heeft, dan zullen in de broncode van deze pagina zich de volgende 2 tags bevinden:

<link rel="alternate" hreflang="nl" href="https://www.marcobax.nl/hreflang-tag-implementatiegids" />

<link rel="alternate" hreflang="fr" href="https://marcobax.fr/hreflang-tag-guide-de-deploiement" />

Op de Franse pagina zal de Nederlandse link ook te vinden zijn, duidelijk is dat het een flinke klus kan zijn om alle URL’s juist onderling te linken. Dit is technische SEO en kan zeer zeker flink wat voordeel opleveren voor je website.

Terug naar boven


Welke talen kan ik gebruiken in een hreflang tag?

Je kunt elke taal gebruiken die opgebouwd is volgens de ISO 639-1 standaard. Het grote voordeel van meerdere hreflang tags per artikel is dat zoekmachines zoals Google weet krijgen van het bestaan van pagina’s in andere talen. Het resultaat zal niet per direct te merken zijn, maar op termijn zullen zoekresultaten in de juiste taal getoond worden. Let wel dat de normale regels blijven gelden. Artikelen die op pagina 1 staan in Google in het Engels, zullen niet 1:1 vervangen worden met de Nederlandstalige variant. Dit heeft o.a. te maken met de autoriteit van de Nederlandse website.

De meest makkelijke manier om te beginnen met de implementatie van hreflang tags is door in een Excel werkblad een overzicht te maken. Schrijf op de eerste rij in de kolommen de landcodes, en plaats op elke rij een variant van de URL’s. Heb je vragen, opmerkingen of toevoegingen op dit artikel? Laat dan een reactie achter met behulp van het formulier die te vinden is op deze pagina.

Terug naar boven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *