Gevolgen van de BTW verhoging voor je webwinkel

Eind juni 2012 stemde de Tweede Kamer in met de wet uitwerking fiscale maatregelen. Een van de punten in deze wetswijziging is de BTW verhoging. Dit artikel laat zien wat de gevolgen zijn voor je webwinkel.

De BTW gaat omhoog van 19% naar 21%, wat totaal verschil maakt van 2%. Wanneer je een product in je webwinkel aanbied na 30 september 2012 ben je verplicht om 21% BTW in plaats van 19% te rekenen over het geleverde. Zorg ervoor dat je website of webwinkel voor deze datum is aangepast. Let op: dit tarief mag niet voor 30 september 2012 berekend worden!

Wat zijn de verschillende BTW tarieven in Nederland?

BTW verhoging van 19% naar 21%

Momenteel bestaan er 3 verschillende soorten tarieven BTW in Nederland. Het algemene BTW tarief was 19% en wordt nu 21%. Verder heb je voor goederen een BTW tarief van 6%, een percentage dat gebruikt wordt door bedrijven bij de inkoop. Behalve deze twee tarieven bestaat ook nog het nultarief. Retail webwinkels zijn vanaf 1 oktober 2012 verplicht deze wijziging te hebben doorgevoerd. Dit wil zeggen dat de leveringsdatum bepalend is, en niet de factuurdatum! Dit houdt in dat wanneer er bijvoorbeeld een product op 20 september 2012 besteld en gefactureerd is en waar de levering op of na 1 oktober 2012 plaatsvindt je 21% BTW moet rekenen in je webwinkel. Vergeet je dit? Dan ben je de resterende 2% BTW nog verschuldigd aan de fiscus.

Kansen voor je webwinkel

De BTW verhoging is niet perse een vervelende aanpassing. Met een beetje slimme marketing kun hier ook profijt uithalen als webwinkel eigenaar! Voer bijvoorbeeld een actie waarin je nog 19% BTW berekend. dit kan ook na 1 oktober 2012, maar dan betaal je uiteraard nog zelf de resterende 2% aan de fiscus. Dit is maar een enkel voorbeeld, overige acties kun je het beste zelf verzinnen. Werk doelgericht!

Er zijn dus 2 opties die je kunt overwegen:

1. Je laat je klanten een hoger BTW van 21% tarief betalen voor je producten.

Veel webwinkelbeheerders zullen dit gaan doorvoeren. Een bijeffect kan zijn dat je webwinkel een hoop orders minder ontvangt per kalendermaand. En wat als je concurrenten er wel voor kiezen om 2% BTW voor eigen rekening nemen? Doe een marktonderzoek en bepaal wat de beste oplossing is voor je webwinkel.

2. Je neemt 2% BTW voor eigen rekening.

Een andere mogelijkheid is dat je de huidige prijzen gelijk houdt en het verlies in BTW (2%) voor eigen rekening neemt. Voor je klanten is dit natuurlijk een welkome meevaller, zijn blijven immers hetzelfde betalen. Voor jou als webwinkeleigenaar heeft dit als gevolg dat je 2% BTW zelf betaalt. Wederom: doe goed onderzoek naar wat de beste oplossing zal zijn voor je webwinkel.

Wat denk jij van de BTW verhoging? Laat je reactie onderaan dit artikel achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *