Begin je met WordPress? Dan geef ik je een aantal handige tips om mee te beginnen!

Je hebt zojuist WordPress geinstalleerd op bijvoorbeeld je eigen server of op wordpress.com. Maar waar moet je nu eigenlijk allemaal rekening mee houden? In dit artikel behandel ik een aantal tips waarmee je een vliegende start kunt hebben als kerstverse WordPress website eigenaar! Je nieuwe website kan een bron van inkomsten worden met allerlei mogelijkheden voor je bedrijf zoals leads genereren. Het heeft de potentie om een goede resource te worden, maar er zijn een aantal dingen die je zult moeten toepassen waarmee je een stap in de goede richting zet!Dit artikel deelt een aantal handige tips die je kunt gebruiken in je WordPress installatie op je website. Dit lijkt op het eerste zicht een flinke klus, echter zijn deze tips op belangrijkheid gesorteerd. Begin dus aan de eerste tip bovenaan de lijst op deze pagina, wanneer je hiermee klaar bent kun je doorgaan met het doorvoeren van de rest van de tips. Voordat je het weet heb je een WordPress website draaien geschikt om je bedrijf of eigen initiatief te ondersteunen!

WordPress tip #1: Wat wordt het? Een homepagina of blog overzicht?

Een van de eerste beslissingen die je zult moeten maken is het bepalen hoe jij je website gaat indelen. Wanneer bezoekers het adres van je website intikken in de adresbalk van de browser komen ze op je website. Het eerste dat zij zullen zien is een homepagina of blog overzicht. Met een WordPress installatie is dit heel gemakkelijk in te stellen. De vraag is, welke is beter?

Homepagina’s met algemene informatie over je website en bijvoorbeeld een contactformulier zijn een goede manier om nieuwe bezoekers te verwelkomen. Maar wanneer je een blog wil gaan onderhouden kun je de afweging maken om een overzicht van nieuwe blog posts te tonen op de beginpagina. Wanneer je een blog hebt en een homepage als beginpagina instelt kan het voorkomen dat deze in de meeste gevallen niet echt meer naar voren komt.

Homepagina instellen in WordPress.

Homepagina instellen in WordPress.

Of dit een probleem is laat ik graag aan jou over, dit is namelijk relatief aan de inhoud van je website. Doe je bijvoorbeeld veel promoties, dan is het waarschijnlijk verstandiger om een homepage toe te wijzen als beginpagina van je website. Heb je alleen maar contact informatie met daarbij een kleine introductie over je website en wat deze doet? Dan is het wellicht interessant om voor een blog overzicht te kiezen als startpagina van je website.

Uiteindelijk zullen je blog posts toch wel gevonden worden. Dit kan bijvoorbeeld via social media als Facebook, Twitter, LinkedIn, Google Plus enzovoorts. WordPress heeft ook een standaard zoekfunctionaliteit, en ook hier komen blog posts naar voren. Er is dus geen goed of slecht, het is een strategische keuze die je zult moeten maken welke bij het algemene plan voor je website past. Denk er niet al te veel over na en probeer het uit! Merk je dat bezoekers dit minder fijn -of handig- vinden, dan kun je altijd nog een andere beginpagina instellen.

Het instellen van een homepage doe je in WordPress via: weergave -> thema’s en klik op de knop aanpassen van het momentele theme. De screenshot in dit deel van het artikel laat de opties zien van het thema dat ik op moment van schrijven gebruik op mijn blog marcobax.nl.

WordPress tip #2: Maak een connectie met behulp van een e-mail lijst

Om een echte, stabiele en blijvende relatie te behouden met je lezers is er eigenlijk niets beters dan het gebruik van e-mail. Je blog kan veranderen, reactie formulieren kunnen niet meer werken enzovoorts. Echter kun je via e-mail altijd je lezers bereiken! Aan de hand van e-mails kun je een persoonlijke berichten sturen naar je lezers. Niemand anders zal de e-mail lezen behalve diegene waarvan het e-mailadres is.

Wanneer je een populaire website hebt geef dan niet enkel “updates” , maar geef de lezer ook iets om naar uit te kijken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Maak een ebook waarin je een lastig onderwerp behandeld. Geef deze weg in ruil voor het e-mailadres van je bezoeker.
  • Neem een interview, conversatie of presentatie op en bied deze als audio download aan.
  • Maak een video tutorial waarin je een techniek of uitleg toont aan je bezoekers. Deze kun je heel makkelijk op youtube zetten en embedden in je website.
  • Maak een cursus die je communiceert via e-mail. Wanneer je een nieuw deel af hebt -of wilt delen- kun je deze via e-mail delen aan je lezers.

Wat je uiteindelijk ook kiest, zorg ervoor dat het interessant genoeg is om het e-mail adres van je bezoekers te kunnen bemachtigen. Maak ook nieuwe content, blijf niet bij het oude. Wanneer je een video tutorial maakt is het veel interessanter voor je bezoeker wanneer deze over nieuwe(re) technieken gaat.

WordPress tip #3: Meet de voortgang

Meten is weten

Meten is weten

Scientia Potentia Est, ofwel: kennis is macht. Dit is zeer zeker waar wanneer je een blog onderhoudt waarmee je graag relevante onderwerpen behandelt. Met behulp van slimme, en gratis tools zoals Google Analytics kun je zien hoe goed je website loopt. Neem een kijkje op de website van Google Analytics. Wanneer je Google Analytics hebt geinstalleerd op je website (door middel van tracking codes) kan er een start worden gemaakt met het meten van een varieté  aan informatie.

Zo kun je bijvoorbeeld weten waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang zij op je website zijn gebleven, welke keywords er gebruikt waren om op je website te komen, enzovoorts. Ook kun je zien welke artikelen erg populair zijn, met deze kennis in je achterhoofd kun je er vervolgens voor kiezen om gerelateerde artikelen te schrijven. Zo bouw je al snel een kennisbank met meer dan 1 artikel over het desbetreffende onderwerp. Download de plugin Google analytics for WordPress om Google analytics in te stellen (dank aan Simon van der Steen voor deze tip!).

WordPress tip #4: Optimaliseer je website met SEO

Veel website eigenaren willen wel iets doen met SEO, maar vaak komt het er niet echt van. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, dit is een heel erg breed onderwerp waarmee je de content van je website beter kunt aankaarten in zoekmachines als Google. Aangezien je gebruik maakt van WordPress raadt ik je aan om de plugin “Jetpack by WordPress.com” te installeren.

Dit is een hele handige plugin wat eigenlijk bestaat uit meerdere kleine plugins, of instellingen. Zo kun je out of the box gebruik maken van Jetpack comments, statistieken, likes, een carousel, sharing tools, gerelateerde berichten enzovoorts. De oplettende lezer onder ons heeft door dat er gebruik wordt gemaakt van Jetpack by WordPress.com op marcobax.nl ! Deze plugin is echt een aanvulling op je WordPress installatie. Met behulp van Jetpack by WordPress.com kun je ervoor kiezen om je blog posts op verschillende social media kanalen te publiceren. Iets wat op de lange(re) termijn gunstig is voor je SERP positie. (Search Engine Results Page). Een hogere SERP zorgt uiteindelijk voor voor meer traffic, wel zo mooi meegenomen!

WordPress tip #5: Maak het spammers moeilijk

Niemand houdt van spam. Daarom is er een handige plugin genaamd Akismet beschikbaar voor WordPress. Deze plugin wordt bij elke WordPress installatie standaard meegeleverd. Je hoeft hem alleen maar aan te zetten en te configureren. Akismet helpt je om spam berichten te verwijderen van je blog en bespaart je daarmee uren die je ander zou hebben moeten spenderen aan het lezen van berichten als “Wow, goed bericht. Lees ook www.spamurl.nl” (of zoiets).

Akismet spam beveiliging voor WordPress

Akismet spam beveiliging voor WordPress

Deze berichten worden automatisch geplaatst en bieden geen enkele meerwaarde op je blog post aangezien deze berichten maar 1 doel hebben: jouw bezoekers verwijzen naar een andere website. Het activeren en configureren van Akismet duurde in mijn geval maar een paar minuten en heeft mij inmiddels al behoed voor 1.392 spam berichten! Erg fijn dat ik deze niet steeds handmatig moet verwijderen.

WordPress tip #6: Bedank de mensen die reacties achter laten

Wanneer je een blog bericht schrijft komt het vaak genoeg voor dat dit bericht geen enkele reactie krijgt. Zonde, aangezien er vaak een interessante discussie kan ontstaan over het onderwerp in het blog bericht. Mocht er iemand zijn die voor de eerste keer een reactie achter laat op je blog, bedank ze dan! Dit kun je heel makkelijk realiseren door gebruik te maken van de plugin “Comment Redirect by Yoast“. Hopelijk laten ze in het vervolg nog eens een bericht achter!

Conclusie

Waarschijnlijk zul je niet alle plugins gaan gebruiken die aangekaart worden in dit artikel. Start small. Begin met het doornemen van de meest interessante plugin voor jou. Gebruik deze een tijdje, en mocht je er uiteindelijk toch niets of niet veel aan hebben dan kun je er altijd nog voor kiezen om deze plugin weer te verwijderen. Heb jij zelf al langer een WordPress blog en heb jij een aanvulling op deze lijst? Plaats dan een bericht met behulp van het reactieformulier op deze pagina, en wie weet wordt jij wel bedankt ! ;)

6 antwoorden

  1. SimonvdSteen 10 april 2014 / 2:55 pm

    Zeker een aantal handige tips, natuurlijk heeft iedereen verschillende belangen bij het opzetten van zijn / haar site of blog en vind ik bijv. een Mail Lijst / Nieuwsbrief niet direct iets wat altijd nodig is (meer een Conversie verhogend dingetje).

    Bij tip 3 is het wellicht een idee een verwijzing te maken naar een Google Analytics Plugin. Zelf gebruik ik: Yoast’s Analytics for WordPress (http://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/), een van de voordelen voor non-tech users is dat je hier “Tracking” kan uitzetten wanneer je ingelogd bent. Zo kun je naar hartenlust modificaties maken zonder dat je Tracking bepaalde pieken gaat weergeven.

    PS voeg even http:// voor je Analytics link toe zodat deze niet intern probeerd te linken.

    • Marco Bax 10 april 2014 / 3:09 pm

      Dank voor je reactie. ik heb de link van Yoast in het bericht gezet! Het bijhouden van een mailing lijst vanaf het begin kan in je voordeel werken aangezien je met behulp van e-mail meer traffic naar je website kunt genereren :). Let wel dat je nuttige informatie deelt en niet gaat spammen bij je bezoekers.

      • Simon van der Steen 10 april 2014 / 4:04 pm

        Is het niet zo dat dit langzaamaan vervangen wordt door Social Media, waarbij de Subscribe eigenlijk op je Facebook kanaal is i.p.v. je “Nieuwsbrief”? Of leven deze 2 in jouw opzicht nog altijd naast elkaar en is Social Media slechts een verrijking?

        • Marco Bax 10 april 2014 / 4:18 pm

          In dat opzicht zou e-mail communicatie al vervangen moeten zijn. Men wil niet voor alle websites die zij bezoeken zijn social media accounts koppelen dit heeft uiteenlopende redenen. Van privacy tot apart houden van zakelijke en prive gegevens. Gebruik het beste van beide werelden.

  2. hugo 23 juni 2015 / 9:04 pm

    de aanpassingen die ik maak aan mijn statische beginpagina worden niet meer doorgevoerd. Op alle andere pagina’s kan ik wel dingen wijzigen.
    Kan iemand me hier bij helpen??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *