10 belachelijk makkelijke tips om beter te converteren

Conversie klinkt als iets heel engs voor de meeste nieuwe website of webshop eigenaren. Er zijn heel erg veel punten die je door zult moeten voeren om een goede conversie ratio te krijgen (en behouden!). Deze verbeterpunten kunnen op het eerste gezicht overweldigend zijn. Het meest belangrijke deel om te onthouden is dat je doel met conversie simpel moet zijn, namelijk het verhogen van je (actieve of passieve) inkomen. Je wilt meer van je klanten en bezoekers die je product kopen, ook al heb je dit niet direct door. De klanten die al actief zijn en je producten kopen wil je graag behouden zodat deze nog terug komen en nog meer producten afnemen. Op den duur zullen deze klanten zelfs bereid zijn om hoge bedragen af te rekenen in je webwinkel of op je website!

Maar waar begin je dan? Begin je met je call-to-action knoppen? Heb je een betere product omschrijving nodig? Er zijn genoeg bedrijven met grote marketing plannen en daarbij behorende budgetten die kennis hebben om je website conversie te verhogen. Door het bestuderen van deze succesvol toegepaste technieken die deze bedrijven gerbuiken kun je inzicht krijgen in een aantal tips welke je helpen de conversie ratio te verhogen op je website.

Tip 1: Maak gebruik van testimonials van je klanten

Het toevoegen van testimonials –of klantwaarderingen- laat aan de bezoekers van je website zien dat jij als webshop eigenaar te vertrouwen bent, om de simpele reden dat er voorgaande klanten hiermee instemmen en dit publiekelijk laten zien. Je kunt verkopen met wel 20 tot 30% stimuleren door testimonials op je webwinkel te plaatsen. Let wel dat je drie stappen zult moeten ondernemen om niet simpelweg willekeurige testimonials te plaatse, maar juist diegene die converteren!

  1. Begin met het verzamelen van de testimonials. De meest gemakkelijke manier om dit te doen is door een link op je website of webshop te plaatsen waar je klant op kan klikken om een testimonial te plaatsen. Je kunt je (bestaande) klanten ook vragen of zij geinteresseerd zijn om een testimonial te plaatsen door ze een e-mail te sturen, let wel op dat je niet “spammerig” over gaat komen. Hou bij welke klanten je al hebt gevraagd, of welke er sowieso geen interesse hebben.
  2. Gebruik deze testimonials op je website, maak een seperate pagina aan en gebruik ze in je teksten op de website. Zet ze in een afbeelding in een navigatiebalk of landingspagina enzovoorts. Zorg voor exposure.
  3. A/B test de testimonials en zie welke het beste werken. Pas bijvoorbeeld de grootte van de tekst aan, voeg een afbeeling toe of plaats ze op een andere plek op je website of webshop.

Gebruik echte testimonials en ga deze niet zelf schrijven, er zijn webshop eigenaren die hier heel goed in zijn. Deze zelfgeschreven teksten kunnen er ‘nep’ uit gaan zien, te perfect enzovoorts. Het is overigens toch veel leuker om een ‘echte’ testimonial te tonen?

Tip 2: Wek vertrouwen

Stel je het precieze moment voor dat een bezoeker voor de allereerste keer op je website terecht komt. Het product dat je probeert te verkopen ziet er interessant uit, maar diegene heeft geen enkel idee wie er achter de webwinkel zit. Kan de bezoeker ervan uit gaan dat jij als webwinkel eigenaar je afspraken na komt? Lever je op tijd? Wat te doen wanneer het product defect ontvangen wordt? Hoe laat je blijken dat juist jouw webwinkel een hele goede klantenservice  heeft wanneer de klant niet tevreden is met de aankoop?

Je kunt een hoop vragen weghalen bij je klant door vertrouwen te wekken. Bied bijvoorbeeld een 30 dagen retour garantie, terugsturen zonder vragen, dubbel je geld terug wanneer niet goed (let wel goed op met dit punt!) of zelfs gratis verzending om vertrouwen te wekken bij je nieuwe klanten. Je klanten belonen door middel van een loyalty programma is altijd een goed idee. Gebruik coupon codes om acties nog net wat scherper aan te kaarten, promotiecodes of delen met vrienden werkt ook altijd heel goed. Wees er wel van bewust om niet te veel acties en aanbiedingen te doen, dit zal namelijk overkomen op je klanten alsof je sowieso al veel verdient aan de verkopen van de producten. Relevante acties en aanbiedingen die overeenkomen met het seizoen, of een evenement zorgen ook voor een stevige stimulans voor je verkoop totalen.

Tip 3: Maak geisoleerde checkouts

conversieWanneer je de statistieke van je webshop of website bekijkt zul je merken dat veel van je bezoekers naar de bestelpagina gaan maar uiteindelijk toch niet door gaan met bestellen. Hoe komt dit toch? Wellicht wordt de bezoeker afgeleid door bijvoorbeeld Google Adsense advertenties. Je bezoekers zijn gewoon mensen, en die mensen leven hoogstwaarschijnlijk een druk leven. Er zijn een hele hoop afleidingen die ervoor zorgen dat het afrekenproces niet wordt afgerond. Denk hierbij aan dat je bezoekers bijvoorbeeld kinderen hebben die hulp nodig hebben met huiswerk, of de televisie staat aan, de bezoeker ontvangt een whatsapp berichtje enzovoorts. Er zijn tijdens het afrekenen van jouw product gewoonweg heel veel afleidingen.

Hoe kun jij als webshop of website eigenaar er nu toch voor zorgen dat deze afleiding(en) zo klein mogelijk is? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van geisoleerde checkouts. Een geisoleerde checkout zorgt ervoor dat er geen afleidingen (in ieder geval op je website) mogelijk zijn. Amazon is een goed voorbeeld van een website die geisoleerde checkouts gebruikt, wat een heel hoop sales als effect heeft. Wanneer je de inhoud van je winkelmandje wilt afrekenen op een webshop en dit gebeurt door middel van een geisoleerde checkout zul je minder snel geneigd zijn om ergens anders naartoe te navigeren. Dit komt doordat de enige actie die je voor je ziet is om het product, of de producten af te rekenen. Hieronder zie je een drietal verbeterpunten die je door kunt voeren in je checkout procedure:

  1. Verwijder links die ervoor kunnen zorgen  dat je klant weg kan navigeren, zelfs links die verwijzen naar een bepaalde actie!
  2. Probeer zo simpel mogelijke pagina’s  op te stellen, zonder al teveel clutter. Video’s en afbeeldingen die niet relevant zijn tot het product kunnen erg afleidend werken.
  3. Stel een duidelijk afrekenproces op waar je klant de bestelling bevestigt, betalingsgegevens toevoegt en de verzendmethode selecteert. Het liefst met 1 duidelijke knop waarmee de bestelling definitief gemaakt kan worden. Maak je gebruik van een Magento webshop, dan kan ik je de extensie one page checkout aanraden. Deze is te vinden op: http://www.magentocommerce.com/magento-connect/one-page-checkout.html

Tip 4: Maak gebruik van een aantal speciale affecten

Neem 1 of meerdere van je landingspagina’s eens goed onder de loep. Door gebruik van speciale effecten kun je ervoor zorgen dat je meer traffic naar je website of webshop krijgt. Denk hierbij aan doelpagina’s als de bestelpagina of een pagina met een bepaalde (seizoen) actie. Het doel is om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de bezoeker van je webshop of website om te navigeren naar de pagina waar jij de bezoeker heen wilt hebben. Ben je niet zo technisch onderlegd maar wil je er toch voor zorgen dat je webshop of website een call to action methode implementeert? Dan heb ik hieronder een tweetal leuke addons voor je!

  1. Hello Bar. Dit is een leuk on-line tooltje waarmee je een balk op je pagina kunt plaatsen waar je bezoeker op kan gaan klikken. Deze balk springt erg in het oog en je hebt complete controle over hoe deze balk met je call to action knop er uit komt komen te zien. Maak hem bijvoorbeeld mooi groen, met een gele knop zodat deze extra opvalt ten opzichte van de rest van je website of webshop. Schrijf een heldere en beknopte tekst die je kunt gebruiken in deze balk om ervoor te zorgen dat je bezoeker navigeert naar een pagina waar jij diegene op wilt hebben. Een goed onderwerp om aan te kaarten zijn bijvoorbeeld je meest recente prijswijzigingen etc.
  2. nRelate flyout. Dit is een WordPress plugin waarmee je een flyout dialoog venster op je pagina kunt tonen. Deze zie je best vaak terug op populaire blogs en hiermee kun je relevante artikelen aankaarten.

Tip 5: Houd trends in de gaten

Weet wat er momenteel speelt. Check welke trends er in je vakgebied op dit moment spelen, gebruik hierbij uiteraard zoekmachines als Google en social media als Twitter, Google Plus en Facebook. Je kunt ook gebruik maken van pointers die je van nieuwsuitzendingen op de tv kunt krijgen. Wees oplettend op wat er om je heen gebeurt. Er zijn heel veel websites en webshops die de actuele trends in de gaten houden om zo passende aanbiedingen te geven. Een paar meest voor de handliggende trends zijn bijvoorbeeld kerst en de zomervakantie.

Tip 6: Controleer de gebruiksvriendelijkheid van je website

User-Friendly-500x375Het heeft absoluut geen nut om heel erg veel traffic naar je website of webshop te krijgen wanneer deze op geen fatsoenlijke manier te gebruiken valt. Denk hierbij aan slechte navigatie, een rommelige homepage, veel te lange pagina’s of zelfs een slechte layout of design kunnen ervoor zorgen dat je bezoekers niet meer terugkomen. Een van de belangrijkere punten is dat je website snel in te laden is. Langzame websites zorgen er voor dat de bezoeker snel weer weg is, of de website helemaal niet heeft kunnen bekijken omdat de website er veel te lang over deed om in te laten. Hierbij een aantal verbeterpunten die je kunt doorvoeren om er zeker van te zijn dat je homepage en landingspagina’s makkelijker te lezen zijn:

  • Maak gebruik van een gebalanceerde pagina. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken, vraag dan een grafisch (of web) ontwerper om hulp. Deze personen hebben een hele andere kijk op je webshop of website.
  • Gebruik headers, subheaders en opsommingslijsten om tekst op te splitsen en om skimmen te vergemakkelijken.
  • Wees er zeker van dat er ruim voldoende witruimte tussen paragrafen zit, en maak je paragrafen niet al te lang.
  • Je meest belangrijke navigatie links moeten makkelijk te vinden zijn.

Tip 7: Gebruik aparte landingspagina’s

Vrijwel elk bedrijf heeft meer dan 1 type klant. Wanneer je bijvoorbeeld kinderspeelgoed verkoopt heb je bijvoorbeeld meer te maken met ouders en jongeren dan iemand die volledig verzorgde cruises verkoopt. Je producten zijn hoogstwaarschijnlijk ook op te splitsen in verschillende categorieen. Verkoop je bijvoorbeeld diervoeding – zoals voorbeesjes.nl – dan kun je de producten opsplitsen in de verschillende soorten huisdieren (hond, kat, reptiel, vogel etc.). Hierbij is het hoofdzaak om verschillende landingspagina’s te hebben waar je verschillende soorten doelgroepen kunt aanspreken.

Op deze manier kun je makkelijker meten of een bepaald product goed verkoopt voor bijvoorbeeld klanten van 50 jaar of ouder, of juist hele jonge klanten van 10 tot 14 jaar. Wanneer je dit goed in de gaten houdt met bijvoorbeeld Google Analytics zul je merken dat je verkopen zullen stijgen. Heb je een Magento winkel en wil je graag weten hoe je demografische informatie aanzet in Google Analytics voor Magento? Klik dan hier te lezen hoe je dit in je Magento ecommerce webwinkel kunt instellen.

Tip 8: Verbeter je kopteksten

Een van de eerste delen die je bezoeker leest zijn je kop teksten. Deze komen ook naar voren wanneer iemand zoekt op Google en de koptekst van een bepaald artikel of product van je website of webshop als resultaat krijgt. Een share op Facebook leest deze kop tekst ook uit, en zal als titel tekst gebruikt worden bij een gedeeld item. Wat de reden ook kan zijn, zorg ervoor dat je de bezoeker aanspoort om de rest van het artikel te lezen in plaats van deze over te slaan. Je kunt bezoekers blijven boeien door te testen met bepaalde kopteksten. Speel hiermee, en probeer uit te vinden waar je bezoekers sneller op klikken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van een A/B test.

Tip 9: Voeg video’s toe

Denk je dat je product(en) beter verkopen wanneer er een relevante video bij staat? Je klanten beleven het product beter door middel van gebruik van een video. Wanneer je als webshop eigenaar een video bij je product(en) plaatst kun je ook een bepaalde sfeer neerzetten die wellicht nodig is om je klant te laten converteren naar een aankoop. Er zijn een aantal aandachtspunten voor het gebruik van video’s bij een product, namelijk:

  • Promoot maximaal 1 video, wanneer er meerder video’s van het product beschikbaar zijn. Op deze manier kun je veel makkelijker een A/B test uitvoeren om uit te vinden welke video het beste converteert.
  • Vergeet niet dat niet iedereen een hele snelle internetverbinding heeft. Bij een hoop klanten zal de pagina na het toevoegen van een video een stuk minder snel inladen, let er dus op dat je niet al te veel multimedia elementen gaat verwerken op de product pagina.

Tip 10: Hou het kort

Over het algemeen blijft een klant van je website of webshop maar 4 seconden op een bepaalde pagina voordat hij of zij besluit een andere pagina te gaan bekijken (hopelijk op je eigen webshop). Dit komt onder andere door een aantal factoren, waaronder het gebruik van smartphones en tablets. Wat de exacte reden ook mag zijn, je hebt maar een hele korte periode om je bezoeker of klant geinteresseerd te maken in het product.

Minder is in dit geval meer ! Een drukke pagina met heel veel informatie over het product werkt veel minder goed. Gebruik een heldere, beknopte opsomming van het product en geef de mogelijkheid tot meer informatie over het product. Zoals bijvoorbeeld een video of klantervaringen.

Conclusie

Wanneer je bovenstaande tips doorneemt zul je merken dat kleine wijzigingen een grote impact kunnen hebben. Door het verwijderen van onnodige (product) informatie en afleidingen kun je ervoor zorgen dat je producten beter converteren. Een slimme conversie staat gelijk aan succes!

Heb je een goede toevoeging op deze lijst? Laat het ons weten door gebruik te maken van het reactie formulier op deze pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *